Forbindelsen mellem landsdele skal sikres
En Kattegatforbindelse reducerer risikoen for sammenbrud i trafikken markant, mener Danske Anlægsentreprenører
Derfor er der alt mulig grund til at overveje en fast forbindelse over Kattegat i fremtiden, mener Danske Anlægsentreprenører, der nu kommer med et indspark til den rapport, som Kattegatkomitéen og Rambøll offentliggjorde i weekenden.
- Selv om tilstanden af den gamle Lillebæltsbro fra 1930erne er nogenlunde i orden, og Storebæltsforbindelsen fra 1990erne stadig er forholdsvis ny, så ændrer det ikke på, at et togsammenstød på Lillebæltsbroen, en påsejling af Vestbroen eller en sabotagehandling kan lukke for togforbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark. Derfor bør sikkerhedsaspektet have en langt større plads i debatten om at binde Danmark bedre sammen, siger Niels Nielsen, der er direktør for Danske Anlægsentreprenører.
Han mener, at rapporten dokumenterer, at en fast Kattegatforbindelse mindsker trængslen og forkorter rejsetiderne mellem Øst- og Vestdanmark.
- Det er i sig selv en god begrundelse for en beslutning om en ny forbindelse. Men nok så væsentligt er det forhold, at en Kattegatforbindelse reducerer risikoen for sammenbrud i øst-vesttrafikken dramatisk, og det bør fremhæves, påpeger Niels Nielsen.
Stærkt bekymrende
Han kalder det stærkt bekymrende, at Transportministeriet i sin egen rapport En grøn transportpolitik - Status for de strategiske analyser" fra 2011 i et ud af tre forslag seriøst kalkulerer med den gamle Lillebæltsbro fra 1930erne, som eneste mulighed for togtrafikken mellem øst og vest - uden at pege på risikoen ved den gamle bro som eneste forbindelse for togtrafikken.
- Vi må advare stærkt imod sådanne enstrengede løsninger. Vi har netop set problemerne på Storstrømsbroen, og også Vendsyssel har i en lang periode været afskåret for togtrafik, som følge af en påsejling af Limfjordsbroen. Der skal derfor som udgangspunkt altid være mindst ét alternativ, og en ny Kattegatforbindelse vil være et klogt alternativ til såvel Lillebæltsforbindelsen som til Storebæltsforbindelsen, siger Niels Nielsen.
Ifølge rapporten fra Rambøll vil en Kattegatforbindelse give besparelser på 44 mia. kroner på udbygning af den øvrige danske infrastruktur.