Metro-tunnel støbes i Tyskland
Østrigsk betonvirksomhed skal producere tunnelelementerne til Cityringen på fabrik i Nordtyskland
Det er det italienske metro-konsortium Copenhagen Metro Team (CMT), der har valgt Mobil Baustoffe som leverandør af de cirka 20.000 betonringe, der skal fore de to gange 15 km tunnelrør.
Elementerne skal produceres på en fabrik i Sassnitz på den nordtyske ø Rügen og sejles til Danmark. En testproduktion begynder sidst i denne måned, og allerede i slutningen af maj forventes der at blive tale om fuld produktion.
Metroselskabets tunnelprojektchef, Simon Taylor, oplyser, at der etableres en elementfabrik i et nedlagt stålværk umiddelbart ved havnen i Sassnitz. Ud over at der skal anvendes en eksisterende produktionshal, skal der yderligere bygges en produktionshal.
- Elementerne støbes i specialkonstruerede metalforme, hvoraf de første netop er ankommet til fabrikken. Vi forventer, at de første to boremaskiner går i gang medio november, og da der skal være et vist lager af elementringe, så er det tidsmæssigt ganske passende, at produktionen er ved at komme i gang. siger Simon Taylor til Licitationen.
Tunnelelementerne består af buede støbte elementer i længder af 1,40 meter. Seks elementer skaber tilsammen en hel ring. De monteres fortløbende efterhånden, som boremaskinerne har skabt sig vej gennem den københavnske undergrund. Hver ring er 30 cm tyk. Elementerne har forskellig bredde.
Der er tale om samme teknik, som blev anvendt ved første etape af den københavnske metro. Dengang blev elementerne produceret i England.
Ærgerligt
Sekretariatschef i Betonelementforeningen Poul Erik Hjorth er ikke forundret over, at det er en udenlandsk virksomhed, der skal producere elementerne.
- Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er ærgerligt, at det ikke bliver en dansk producent. Jeg ved, at danske elementfabrikker har givet tilbud, og at der ikke ville være problemer med hverken tid, kvalitet eller kapacitet, så man kan forestille sig, at det er prisen, som skiller. Vi har de senere år fulgt godt med med hensyn til produktivitet, og det er lykkedes os at bevare konkurrenceevnen, men det har åbenbart ikke været nok. Det er ærgerligt for ikke bare elementbranchen og dansk byggeri, men også for de mange ledige, som kunne have fået en god og langvarig beskæftigelse - og det er da også ærgerligt, at vi ikke her i landet får mulighed for at oparbejde den ekspertise, som det giver at få en sådan kæmpeordre, siger Poul Erik Hjorth,
Det var mandag ikke muligt at få en kommentar fra CMT om baggrunden for valget af Mobil Baustoffe som leverandør af tunnelelementringene.
Mobil Baustoffe har ifølge virksomhedens hjemmeside leveret betonelementer til flere store tunnelbyggerier i Europa, blandt andet Gotthardstunnelen i Alperne samt betonkonstruktioner til flere lufthavns- og havnebyggerier over det meste af verden.
Cityringen
Metroselskabet, der er ejet af staten og Københavns og Frederiksberg kommuner, udbygger metroen med Cityringen. Der anlægges to tunnelrør af hver cirka 15,5 km. Der bliver i alt 17 stationer.
Cityringen har et budget på 21,3 mia. kr. Hovedentreprenør er Copenhagen Metro team bestående af de italienske virksomheder Salini, Techimont og SELI. Hovedentreprenøren vælger selv sine underentreprenører.
Cityringen skal efter planen tages i brug i 2018.