23948sdkhjf

En ganske særlig dag hos Pihl

Der bliver ikke tale om en revolution hos E. Pihl & Søn A.S., men mere en evolution, når Søren Langvad nu giver stafetten videre til Halldór P. Ragnarsson
De islandske relationer er tydelige, både synligt og hørligt, i entreprenørvirksomheden E. Pihl & Søn’s domicil i Kgs. Lyngby nord for København. Islandske vandfald i form af to markante kunstværker pryder betonkonstruktionerne i domicilets atrium, og vand i et kontrolleret betonbassin støder op til selve bygningens store glasparti ud mod adressen på Nybrovej.

Og på direktionsgangen er islandsk-dansk dialekt velkendt, blandt andet fordi Pihls administrerende direktør gennem ikke mindre end 42 år, Søren Langvad, har tætte personlige forbindelser til Island, men også fordi Pihl’s direktør Halldór P. Ragnarsson, som navnet antyder, har stærke islandske aner, og det har sin egen særlige historie.

- Hvad er det jeg hører – kan du ikke bruge min søn?, lød det anklagende fra Ragnarsson senior i telefonen hos Søren Langvad i starten af 1980’erne. Jo da – lød svaret. For Langvad havde tilbudt sønnen et job i Pihl, men dette job var i Grønland, og det var ikke lige Halldórs kop thé på det tidspunkt, så han havde takket pænt nej.

Tiden er moden

Men i 1982 blev den unge islandske civilingeniør nu alligevel ansat i Pihl. Det er han stadig og netop i dag overtager han posten som firmaets administrerende direktør efter nestor Søren Langvad, der i en alder af 87 år erklærer over for Licitationen – Byggeriets Dagblad "at tiden er moden".

Med henholdsvis 62 og 30 år i virksomheden kender Søren Langvad og Halldór P. Ragnarsson naturligvis hinanden rigtigt godt. Og det geografiske bekendtskab er lige så stærkt. Pihl har været aktiv i den nordatlantiske region siden 1950’erne og ejer blandt andet Islands største entreprenørselskab Istak, som med en størrelse på mellem 15 og 25 procent af Pihl selv har leveret pæne resultater gennem mange år.

De islandske relationer går i øvrigt også igen i Pihls bestyrelse, hvor Søren Langvad fortsætter ved bordenden i selskab med blandt andre sønnen Kjartan Langvad, der i modsætning til Halldór P. Ragnarsson faktisk er født i Island. Halldór’s oprindelse er København, hvor Ragnarsson senior læste til civilingeniører i sin tid.

Respekt for mennesker

I en rundbordssamtale med Licitationen betegner Søren Langvad i en alder af 87 år sig selv som en moden mand, som ikke har nogen som helst interesse i at stå i vejen for Halldór P. Ragnarsson, men "nu er tiden kommet, og jeg overlader med stor fortrøstning ledelsen til Halldór, som er yderst kompetent":

- Der bliver ikke tale om en revolution her på Nybrovej, men mere en evolution, lyder det fra både Søren Langvad og Halldór P. Ragnarsson. Begge giver de udtryk for bevidsthed om og respekt for, at det i en virksomhed som Pihl er mennesker, man har med at gøre, og at det forpligter, hvis man vil tiltrække de rigtige profiler.

- Vi har gennem årene haft medarbejdere, der er søgt væk og har afprøvet andre græsgange, men mange af dem vender tilbage, og det er vi meget tilfredse med, siger de samstemmende.

Af samme årsag er Pihl’s HR-afdeling altid i tæt kontakt med de ingeniørfaglige læreanstalter og har løbende et større antal ingeniørpraktikanter beskæftiget i forbindelse med virksomhedens – tiderne til trods – stigende antal store bygge- og anlægsopgaver, indenlandske såvel som internationale.

Løfter for fremtiden

- Vi har ekspanderet meget i de senere år. Aktuelt vil vi afvente bedre tider. Det kan næsten ikke blive værre, men nu ser vi visse positive tendenser, som måske bliver mere tydelige i 2013 og 2014. Det skyldes blandt andet udsigten til opgaver som de nye store supersygehuse, Femernbælt-forbindelsen med den seneste tidsforskydelse og udbygningen af jernbanekapaciteten, vurderer Halldór P. Ragnarsson.

Tunnelbyggeriet på Femern-forbindelsen har stået på Pihls to-do-liste siden 1999; altså før Øresundsforbindelsens indvielse, og netop på Øresund høstede Pihl vigtige meriter i forbindelse med bygningen tunnelelementerne til sænketunnelen på fabrikken i Københavns Nordhavn. På Øresund er elementerne produceret på en enkelt produktionslinie, men til Femern-projektet er der behov for mindst fire produktionslinier. Konsortiedannelser er ikke Pihl ubekendt. Og det er der også taget højde for forude for Femern-projektet. Undervejs siden 1999 har der været kontakt til internationale samarbejdspartnere som blandt andre danske Aarsleff, franske Vinci, tyske Max Bögel, Wayss & Freitag, hollandske BAM m.fl.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094