23948sdkhjf

33 mio. spildte kroner på museum

Det nye vej- og bromuseum lukkes efter kun godt et års åbning ved udgangen af denne måned. Transportministeren mener, at 2,6 mio. kroner i driftstilskud kan bruges til noget mere fornuftigt
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har truffet den endelige beslutning om at fjerne drifttilskuddet på 2,6 mio. kroner til Damarks Vej- og Bromuseum i Holbæk, der så lukker 1. september i år.

Det får Venstres medlem af Folketingets Transportudvalg, Flemming Damgaard Larsen, til kraftigt at protestere mod lukningen med henvisning til, at det kun er ét år og to måneder efter, den daværende transportminister Hans Christian Schmidt åbnede museet.

- Museet har i alt kostet 33 mio. kroner at etablere, og for at spare 2,6 mio. kroner om året i driftsomkostninger vil transportministeren nu lukke museet. Vejtransporten er den vigtigste transportform i Danmark, som afvikler 91 procent af al persontransport og 80 procent af al godstransport. Derudover har vejtransporten været en væsentlig del af udviklingen af det samfund, vi har i dag. Derfor er et Vej- og Bromuseum yderst relevant, og det var da også derfor, en enig forligskreds heriblandt det nuværende regeringsparti Radikale Venstre afsatte midler til etablering af museet, påpeger Flemming Damgaard Larsen over for Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Spildte millioner

Lukningen af museet betyder ifølge Flemming Damgaard Larsen ikke kun, at staten har spildt 33 mio. kroner på etablering af et museum, der kun har fungeret i lidt over et år.

- Det er fuldstændig tåbeligt at lukke museet. Vi bliver også kulturelt og intellektuelt fattigere, fordi vi ikke har et museum til at formidle vejtransportens betydning for det danske samfund. Det er ikke kun trist, at museet nu lukker, det er også udtryk for en fuldstændig forfejlet økonomisk prioritering. Man kan så sandelig sige, at det koster Danmark meget dyrt, at regeringen vil spare 2,6 millioner kroner. Der har tidligere været et museum ved Farø-broerne, som led en krank skæbne, og derfor besluttede partierne det nye museum, siger Flemming Damgaard Larsen og opfordrer alle, der endnu ikke har set museet, til at besøge det inden 1. september.

En prioritering

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) slår over for Licitationen - Byggeriets Dagblad fast, at for ham drejer det sig om at bruge skatteydernes kroner bedst muligt, og det mener han ikke for Transportministeriets vedkommende omfatter driften af et museum.

- Det tossede i sagen består måske i, at man i den tidligere regering overhovedet besluttede sig for som resortministerium at drive et museum. I en tid, hvor alle skriger på investeringer i infrastruktur med behov for både veje og jernbaner, kan jeg ikke forsvare år efter år at bruge over to millioner kroner på et museum, forklarer ministeren, der netop havde indviet en ny forbindelse til Motorring 3 – Vintapperampen – til en pris i størrelsesordenen 150 mio. kroner.

Henrik Dam Kristensen håber at få nogle af pengene for museet hjem igen ved at sælge bygningerne, men samtidig understreger han, at kan lokale kræfter finde penge til at drive museet for, vil det ikke skorte på hans velvilje i forhold til overdragelse af bygningerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094