Forsinkelse koster en halv milliard i støtte
Den samlede EU-støtte til Østersøforbindelsen frem til udgangen af 2015 reduceres med godt 552 mio. kroner
Tranportminister Henrik Dam Kristensen (S) orienterede 1. maj i år Folketingets Transportudvalg om den reviderede tidsplan for kyst til kyst-forbindelsen, og ifølge den reviderede plan forventes det, at forbindelsen åbner i slutningen af 2021.
Det betyder samtidig, at projekteringsfasen forlænges med omkring ét år, mens anlægsfasen fortsat forventes at tage seks et halvt år.
Femern A/S har foretaget en nærmere gennemgang af, i hvilken udstrækning forsinkelsen har betydning for den tildelte støtte fra EUs TEN-T-program (transeuropæiske transportnet).
Oprindelig udgjorde støtten til projektet næsten to mia. kroner i perioden frem til 2015. Den ændrede tidsplan medfører, at Femern A/S forventer, at visse af de støttede anlægsaktiviteter først gennemføres efter 2015:
- Selskabet forventer derfor færre støtteberettigede udgifter i anlægsfasen i indeværende støtteperiode frem til udgangen af 2015. Ved en støttesats på knap 24 procent til de støtteberettigede anlægsudgifter betyder det, at den samlede TEN-T støtte frem til udgangen af 2015 reduceres med godt 552 mio. kroner fra 1.993 mio. kroner til knap 1.441 mio. kroner, oplyser Henrik Dam Kristensen over for udvalget.
Han meddeler desuden, at der i slutningen af 2013 eller begyndelsen af 2014 vil blive søgt om støtte til anlægsarbejderne for Femern Bælt-forbindelsen i den kommende støtteperiode fra 2014 til 2020.
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad skrev i går er der dog faldet støtte af til Danmark fra TEN-T-programmet.
Der er blevet tildelt 37 mio. kroner til undersøgelsen af mulighederne for en dobbeltsporet jernbane på hele strækningen mellem Ringsted og Rødby.