23948sdkhjf

Digitalt projekt skal spare tid og penge

Anlægsbranchens parter har sat sig sammen for at tage et vigtigt skridt ind i den digitale fremtid, og det håber branchen kan føre til både højere kvalitet og effektiviseringer
Hele anlægsbranchen er nu gået sammen om at fremtidssikre, digitalisere og ensrette sine arbejdsmetoder.

Anlægsbranchens fremtrædende aktører - Vejdirektoratet, Banedanmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) og Danske Anlægsentreprenører i Dansk Byggeri – har blikket fast rettet mod fremtiden i projektet Det digitale Anlæg, som skal gøre samarbejde og byggeprocesser meget lettere.

- Den rivende udvikling med datastyring af entreprenørmaskiner giver muligheder for at udveksle data mellem ingeniørens projekt, entreprenørens maskiner og tilbage til bygherrens driftssystemer, som vi med projektet Det digitale Anlæg får bedre muligheder for at udnytte til kvalitetsforbedringer og øget produktivitet, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører.

Digitale værktøjer

Parterne vil med projektet understøtte brugen af digitale værktøjer og styrke informationsdelingen i alle dele af byggeprocessen. I første omgang vil de prøve kræfter med blandt andet formater for udveksling af data, så parterne uden problemer kan dele data og dataindsamling fra entreprenørmaskiner.

- Som rådgivende ingeniør ser jeg mange muligheder i den digitale udveksling af projektdata, som giver større sikkerhed for, at ingeniørens projekt bliver omsat til det færdige anlæg som forudsat, og at vi den anden vej får bedre data til planlægning af driften. Men vi er også opmærksomme på, at der er nogle ansvarsmæssige udfordringer, der skal ses på, siger FRI’s repræsentant i styregruppen Transportation & Mobility Director, Arne Buhl Petersen fra Grontmij.

Ændrede metoder

Øget brug af digitale data og værktøjer på anlægsområdet vil kræve ændringer i arbejdsmetoder, kvalitetssikring og samspillet mellem branchens parter. Alle erfaringer peger på, at der både er tekniske udfordringer og forhold omkring aftaler, ydelser og arbejdsmetoder, som skal løses.

- Som bygherre – og da især som fleregangs-bygherre – har vi jo en særlig interesse i, at udviklingen af det digitale anlæg fremmes. Vi er meget tilfredse med, at parterne er gået ind i dette udviklingsarbejde, der skal bidrage til udviklingen af anlægsbranchen, så den er rustet til fremtidens krav, og jeg er især tilfreds med at vi løser opgaven i fællesskab. Det vidner om, at parterne erkender, at udviklingen er et fælles ansvar, siger formanden for projektets styregruppe, Svend Kold Johansen, der er fagchef i Vejdirektoratet.

Store projekter

Projektet Det digitale Anlæg er allerede aktuelt i nogle af de store projekter, der i øjeblikket skyder op rundt omkring i landet.

Det gælder i udstrakt grad for en række store vejprojekter og anlæg af en ny jernbane fra København til Ringsted.

- Vi er fra Banedanmark gået med i samarbejdet med anlægsbranchens øvrige parter om Det digitale Anlæg, fordi vi ser store muligheder fremadrettet i at øge kvaliteten og kontrollen i hele byggeprocessen og tillige få præcise oplysninger om det færdige anlæg. Det digitale Anlæg er allerede en del af hverdagen i Banedanmark. Vi har det med i udbuddet på København Ringsted, og vi håber at vi kan bidrage med erfaringerne fra projektet, men også få nyttig viden tilbage til gavn for Banedanmarks kommende projekter, siger Banedanmarks repræsentant i styregruppen, anlægschef Jette Aagaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141