Hovedstaden får 17 nye cykelsuperstier
22 kommuner og Region Hovedstaden er enige om en køreklar plan for at prioritere 17 nye cykelsuperstier, der skal give pendlerne 200 km nye stier at cykle på
Det er 22 kommuner i hovedsområdet og Region Hovedstaden enige om, og derfor ønsker de nu at tilbyde cyklisterne endnu flere såkaldte cykelsuperstier, efter den første åbnede i april.
Derfor har de nu udarbejdet en hensigtserklæring til transportminister Henrik Dam Kristensen (S), der peger på, hvor de næste 17 cykelsuperstier bør ligge.
Regeringen har allerede med trafikaftale 2012 afsat 189 mio. kr. til cykelsuperstier i landets største byer, og hovedstadskommunerne appellerer til, at de bliver brugt til at sætte fart på udviklingen af rutenettet, hvor der er mest brug for det.
- Jeg er rigtig glad for, at der er afsat penge til flere cykelsuperstier. Men det er vigtigt, at de bliver brugt der, hvor problemerne med trængsel og luftforurening er størst, og hvor pendlerne hurtigst muligt kan få glæde af nye cykelsuperstier. Vi har nu en køreklar plan for, hvordan vi kan give cyklisterne bedre forhold, siger Københavns teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF).
Hensigten med en cykelsupersti er at gøre pendling på cykel til et attraktivt og seriøst alternativ til andre transportformer - også på de længere afstande. Det sker via højklassede cykelruter med for eksempel grønne bølger" gennem lyskryds og pumpestationer langs cykelstierne.
Danmarks første cykelsupersti fra København til Albertslund blev åbnet i april i år. De første foreløbige stikprøver foretaget midt på ruten, viser, at der er kommet op til 50 procent flere cyklister på strækningen efter cyklisterne har fået bedre forhold.
15.000 flere cyklister
I første opgang prioriterer de 22 kommuner og Region Hovedstaden 17 ruter, men der er planer om 28 cykelsuperstier i hovedstaden.
Cykelsuperstierne har potentiale til at øge antallet af cyklister med 30 procent, hvilket vil svare til 15.000 flere pendlercyklister. Det vil spare omkring 7.000 ton CO2 pr. år og give 300 mio. kr. i besparelser på sundhed årligt.
- Cykelsuperstierne stopper ikke ved kommunegrænserne. Det er afgørende, at vi løfter i flok fra Rådhuspladsen til Hovedstadens yderste hjørner, hvis det skal være nemt og hurtigt at vælge cyklen til og lade bilen stå. Dette har vi gode erfaringer med både regionalt om cykelsuperstier og mere lokalt via samarbejdet mellem Frederikssund, Ballerup, Egedal og Herlev om en cykelstrategi der rækker videre ud, siger Ole Find Jensen (S), der er borgmester i Frederikssund Kommune.