Kalk bør overvejes til jernbane
Faxe Kalk blander sig nu i debatten om anlægget af den kommende jernbane fra København til Ringsted. Brug kalk, lyder det
Alene i Region Sjælland lyder vurderingen, at 30 procent af alt grus, der blev udvundet i 2006, blev sendt til hovedstaden. Beregninger viser, at hver indbygger forbruger seks kubikmeter eller 10 tons grus om året. Nu kommer turen til den nye jernbaneforbindelse mellem København og Ringsted.
Det bliver overvejende grus, som bliver anvendt til anlægsarbejdet, men en af landets største leverandører af kalkprodukter, Faxe Kalk, opfordrer nu politikere, planlæggerne og ikke mindst de totalentreprenører, som netop nu er i benhård konkurrence om at løse den prestigefyldte opgave, til at gå nye veje.
- I udlandet har man i årtier benyttet sig af kalkstabilisering, når der skal anlægges veje og jernbaner. Dels bliver den "jordvold" jernbanen eller vejen placeres på mere stabil, dels spares cirka 30 procent af den samlede mængde grus ved at tilføre kalk, og dermed kan man lade megen af den jord ligge, som i dag graves væk og fjernes, fortæller markedschef Peter Karer fra Faxe Kalk.
Tidligere erfaringer
Erfaringerne fra udlandet og fra det danske Vejdirektorat er ikke til at komme uden om, mener Faxe Kalk.
Vejdirektoratet er langt i udnyttelsen af kalkstabilisering i vejbyggeriet. Den nye motortrafikvej i Odsherred er et godt eksempel.
Vejdirektoratet har oplyst, at den kontante besparelse er på omkring 20 mio. kroner, og miljøgevinsten kan aflæses i en reduktion af lastvognstrafikken med ikke mindre end cirka 20.000 vognlæs.
Nænsom placering
I forbindelse med anlæggelsen af den kommende jernbane skal der etableres mange nye grusgrave, der skal levere råstoffer til jernbane udbygningen.
Ud over de økonomiske og miljømæssige gevinster, kan placeringen af grusgravene også gøres mere nænsom.
- Regionens råstofplan har kortlagt råstofreserverne og i en række tilfælde ligger de klods op ad beboelsesområder og i områder af stor naturbevaringsmæssig betydning. I de tilfælde vil det være muligt at undlade udgravningen, idet der vil være tilstrækkelig med grus i de øvrige forekomster. En reduktion på 30 procent er temmelig meget, alene i forhold til Ringsted-København-forbindelsen vurderer vi, at det er op imod 100.000 kubikmeter, understreger Peter Karer.