Bedre sent end aldrig
Men i en situation, hvor ikke alene det danske håndboldlandshold for herrer er mere populært end nogensinde, og hvor det danske klubhold AG København spiller for udsolgte huse og markerer sig i den europæiske top, så er det faktisk for sent, når disse hold er nødt til at spille på den jyske hede eller i Malmø for at opnå muligheden for anstændige tilskuertal.
"Rettidig omhu" er et i politiske kredse misbrugt begreb, men ikke desto mindre har der været mangel på samme i årevis. Det gælder ikke bare en multiarena, men såmænd også en lang række andre bygge- og anlægsprojekter, der for længst burde være gennemført.
Nogle af dem har vi fået, men alt for sent.
I dag kunne de færreste tænke sig et Danmark uden en Storebæltsbro. Den københavnske minimetro, der først nu udbygges med en ringbane, er også et godt eksempel på, at vi har haltet efter.
Vores motorveje udbygges i et tempo, så de allerede igen er for små, når først udbygningen er foretaget, og allerede nu kan man se den dag forude, hvor trafikken på såvel Storebæltsforbindelsen som Øresundsbroen sander til i bilkøer. Politikerne handler først, når det er for sent.
Danske politikere og mange af de borgere, der har valgt dem, spekulerer mere i velfærdsydelser end i at sikre den infrastruktur og bygningsmasse, der skal være grundlag for velfærden. Politikerne tager så at sige glæderne på forskud, men en effektiv infrastruktur er nu en gang vigtig for at sikre effektiv transport for det erhvervsliv, som i sidste ende skal transportere ydelser og varer rundt i landet.
Bygninger som en multiarena er vigtig for hovedstaden, hvis det skal være muligt at tiltrække de store internationale begivenheder, der skaber beskæftigelse i form af hoteller, handel, taxikørsel og så videre. Tallene fra sidste års cykel-VM demonstrerede det med al tydelighed. Store internationale begivenheder er et område, der med de rette investeringer kan bidrage til ikke bare fremtidens velfærd, men så sandelig også til glæde for landets borgere.
Lad os blot lige minde om, at Licitationen første gang skrev om en havnetunnel på langs i Københavns Havn i 1996. Det er over fem år siden, at de rådgivende ingeniører i FRI i Licitationen præsenterede ideen om en Kattegatbro. I årevis har der været talt om behovet for letbaneløsninger rundt om i landets støre byer nu begynder man så småt at føre planerne ud i livet.
Men hvorfor i alverden skal det tage så lang tid, før politikerne skrider til handling i stedet for snak?