Radikale byggepolitiske pejlemærker
Vi skriver disse ord til dig med streg under bygningsdelen af dit ressortområde. Og i forventning om, at den kommende byggepolitiske strategi vil indeholde radikale pejlemærker for udvikling i byggeriet. For målsætningen må jo være, at den skal afsætte nyttige og varige spor i det byggede miljø!
Det er bestemt ikke første gang, at et ministerium søger at sætte en dagsorden for udviklingen i byggeriet.
Ser vi blot 20 år tilbage, er der lanceret ganske mange handlingsplaner, og flere initiativer har sat varige spor. Fælles for de mest markante aftryk er, at de tog afsæt i en helhedsorienteret tilgang til sektorens problemer med fokus på relationerne mellem stat, myndigheder, bygherrer og byggerierhvervene.
Vi har ikke været tæt på de forhandlinger, der nu vil blive udmøntet i en strategi. Men vi vover et gæt på, at klima og energi vil fylde godt. Det tema har allerede på forskellig vis sat dagsordenen for mange udviklingsinitiativer.
Vi kan imidlertid ønske os, at der også bliver plads til pejlemærker og en fremtidig indsats for samarbejde og innovation i byggeriets processer - vi noterede os derfor med glæde, at du deltog i Lean Construction-DKs årsmøde for nyligt.
Disse sider af byggeriets udvikling har også tidligere været i fokus men der er indlysende argumenter for øget prioritering og målrettede indsatser her. Til forskel fra andre erhvervsområder produceres et byggeri som bekendt i en ad hoc projektorganisation med mange faglige discipliner og virksomhedstyper - og samspillets kvalitet bliver stadigt mere afgørende for resultatet.
De seneste tiders problemer med overskredne byggebudgetter, virksomhedslukninger, kvalitetsbrister, overholdelse af tidsfrister og nabokonflikter viser med al tydelighed udfordringernes karakter og omfang. Og de synes kun at vokse i takt med projekternes kompleksitet.
Bedre samarbejdsprocesser er omdrejningspunkt for øget produktivitet, grønne egenskaber, kvalitet, økonomi og tid og der er faktisk statistisk belæg for, at et godt samarbejde i byggeprojekter producerer færre fejl.
Behovet for udvikling på dette felt understøttes da også i en nyligt udsendt rapport fra Ingeniørforeningens byggepanel - som en kommentar til Produktivitetskommissionens analyser. Vi vurderer således, at der vil være bred opbakning til at placere ledelse og samarbejde centralt i fremtidens udviklingsindsats.
Dette kalder dernæst på initiativer, der kan fremme mere radikale innovations- og forandringsprocesser. Den side af byggeriets udvikling er påtrængende aktuel, for forandringer og implementering af nye koncepter og værktøjer sker ikke af sig selv i denne sektor.
Vi vil derfor forvente, at den kommende strategi forholder sig til de systemiske barrierer for innovation, for eksempel ved at følge op på den tværpolitiske enighed om at fremme brugen af Offentligt Privat Innovationssamarbejde.
Hvis ministerens nye byggepolitiske strategi demonstrerer en handlingsorienteret tilgang til disse procesområder, kan den blive udgangspunkt for et forstærket miljø- og forretningsmæssigt bæredygtigt og innovativt samarbejde i byggesektoren - og derved også om få år afsætte varige spor som reelt forbedret effektivitet og værdiskabelse.
Dette må være et ønskværdigt radikalt aftryk i en sektor, der i den grad angår brede samfundsinteresser. Vi ser frem til en ambitiøs byggepolitik fra ministeren.
De seneste tiders problemer med overskredne byggebudgetter, virksomhedslukninger, kvalitetsbrister, overholdelse af tidsfrister og nabokonflikter viser med al tydelighed udfordringernes karakter og omfang. Og de synes kun at vokse i takt med projekternes kompleksitet."