Kommuner skal tage sig sammen
Arbejdsgiverorganisation mener kommunerne skal droppe klagesangen og blive bedre til udbud
Branchedirektør fra DI Service, Mette Rose Skaksen, mener, at langt de fleste af klagerne i klagenævnet er helt fair og mere bunder i manglende kompetence fra kommunernes side end stor klagetrang fra virksomhederne side.
- Omkring halvdelen af alle klager i forhold til det offentlige falder ud til fordel for klagerne, og det er et klar bevis på, at klagesystemet er ganske udmærket. Mange af klagerne kunne være undgået, hvis kommunerne og regionerne i højere grad var inde i stoffet. Og den mangel kan skyldes, at der mangler fyldestgørende vejledning fra central side, siger Mette Rose Skaksen til Licitationen.
DI reagerer på artiklen i går i Licitationen, som handler om, at de mange klagersager over udbud er en stort problem for kommunerne, som bliver hæmmet i deres udbudsarbejde, og som samtidig kommer til at hænge på store advokatudgifter, også selvom de vinder sagerne.
Konsulent i KL Anders Brøndum opfordrer til, at regningen i højere grad skulle betales af klager, nå klagen afvises.
Ikke enig
Det er DI ikke enig i.
- For en lille virksomhed er det helt uholdbart, hvis virksomheden risikerer at hænge på en kæmpe kommunal advokatregning, fordi de klager over et udbud. Derfor vil de afholde sig fra at klage selv i helt oplagte sager, hvilket er undergravende for retsbevidstheden, siger Mette Rose Skaksen
DI også helt uenig med kommunerne om, at man skal hæve gebyret for at klage fra det nuværende niveau på 10.000 kr.
Mette Rose Skaksen understreger, at gebyret blev hævet for et halvt år siden fra 4. 000 til 10.000 kr.
- Lad os nu lige se, hvilken effekt det har haft, før gebyrskruen strammes yderligere.
Men overordnet set, mener hun, at kommunerne burde tage sig sammen.
- Hvis kommunerne i stedet brugte deres ressourcer på at sikre, at de medarbejdere, der laver udbudsmaterialet, er ordentligt klædt på til at kunne gøre det, vil de i mange tilfælde kunne undgå klagerne. Vi oplever i vidt omfang, at myndighederne ikke gør brug af mulighederne for at indhente eksempelvis en manglende underskrift eller manglende regnskab - og i stedet bare vælger at se bort fra et tilbud. Det skaber selvfølgelig en utilfredshed hos virksomhederne, som så kan være fristet til at indgive en klage, siger hun.