23948sdkhjf

Kommuner blokerer for udbudsudvikling

Syv ud af ti kommuner og regioner fravælger nytænkning i forbindelse med nye udbud - grundet klagefrygt
Udviklingen af nye former for offentlige udbud er gået næsten i stå, viser en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening, hvor de ansvarlige for udbudsområdet i kommuner og regioner har svaret på spørgsmål om udbud.

Konsekvensen er ifølge KL, at der ryger nogle effektiviseringsgevinster, som kunne sikres ved bedre forretningsmetoder og nye samarbejdsformer mellem det offentlige og erhvervslivet.

Hele syv ud af 10 kommuner og regioner er så bekymret for klagesager i forbindelse med udbud, at de vælger at tilrettelægge deres udbud på mere traditionelle måder, selv om det kan betyde, at de ikke opnår de fulde gevinster ved udbuddet i form af de mest innovative løsninger.

Det store antal overrasker Anders Brøndum, der er konsulent og udbudsspecialist i KL.

- Det kommer ikke bag på mig, at der er kommuner, der frygter klagesager, da de er meget omkostningstunge og en stor arbejdsbyrde, men at antallet er så stort, at 70 procent holder sig tilbage fra at kaste sig ud i nye udbudsformer er lidt chokerende. Og det er meget skidt for udviklingen af området, når så store spillere som kommuner og regioner holder sig tilbage fra at udvikle og eksperimentere i forbindelse med udbud. For nye måder at tænke opgaveløsninger på kan både bidrage til bedre kvalitet og større effektivitet. Til gavn for både kommuner og virksomheder siger Anders Brøndum

Han mener, at det ikke er fordi, man ikke gerne vil eksperimentere med udbudsformerne, men mulige klagesager er blevet et rigtig stort og dyrt problem for kommunerne.

Klage-trusler

KL har talt med diverse kommuner i forbindelse med denne undersøgelse. Og en af dem er Fællesindkøb Fyn, der er et samarbejde mellem flere fynske kommuner.

Og her siger udbudschef Jeanet Vandling:

- Vi har ved et par udbud prøvet nogle andre metoder af, som også ville gøre det nemmere for tilbudsgiverne at afgive et tilbud. Men der gik ikke ret længe, før nogle leverandører ringede og sagde, at hvis vi fortsatte med det, kunne vi godt regne med at få en klage. Hvorefter vi trak udbuddet tilbage og startede forfra. Og så var det helt ned i detaljen som sædvanlig.

Og den udvikling og adfærd er ifølge KL forståelig, men også forkert, og den ønsker de ændret.

KL håber på, at der vil komme bedre regler på udbudsområdet fra en ny arbejdsgruppe nedsat af erhvervs – og vækstminister Ole Sohn (SF).

Men Anders Brøndum fra KL appellerer også til, at de mange klagere fra erhvervslivet holder lidt igen til deres egen fordel.

- At gennemføre nye udbudsformer og på den måde være mere innovative er ikke bare en fordel for kommuner, men det er jo også til gavn for virksomhederne, der kan indgå i nye former for samarbejde med det offentlige. Og derfor kunne det være godt, hvis virksomhederne holdt lidt igen med at klage over bagatelagtige fejl, siger han.

Han mener at det kunne gavne alle, hvis virksomheder så tingene i et større perspektiv og ikke angreb de helt små procedurefejl, da det ville fremme innovationslysten hos kommunerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.191