Byggefirmaer ansætter flere før de krakker
Nye tal indikerer, at bygge- og anlægsvirksomheder vækster mere, end de kan holde til i årene op til konkursdatoen
Ifølge statistikken udarbejdet af FSR og eStatistik på baggrund af tal fra Danmarks Statistik har de 694 bygge- og anlægsvirksomheder, der gik konkurs i 2013, nemlig samlet set skabt flere arbejdspladser i årene op til konkursen. Fra 2009 frem til 2012 - altså året inden konkursen - steg antallet af fuldtidsstillinger med 27,1 procent fra 2.832 til 3.602 ansatte.
- Det kan være en indikator for, at virksomhederne har haft mere vækst, end de kan holde til, siger Kent Nielsen, direktør i eStatistik. Han påpeger dog samtidig, at det kan være udtryk for, at der er kommet flere nye virksomheder til.
Kent Nielsen forklarer, at en stor konkurs som Pihl & Søns i høj grad kan påvirke tallene. Men lige i forhold til udviklingen i antallet af medarbejdere går det i hovedsageligt den modsatte vej for Pihl & Søn. I 2009 beskæftigede E. Pihl & Søn A/S gennemsnitligt 1.785 fuldtidsansatte. Det tal steg i 2010 til 1.922 og faldt derefter til 1.663 fuldtidsansatte i 2012.
Gabt over for meget
Chefkonsulent i Dansk Byggeri Andreas Fernstrøm mener, at den første forklaring er mest plausibel med det forbehold, at der ikke er tal for, hvordan et normalt år uden finanskrise ser ud.
- Mit indtryk er, at tilgangen af nye virksomheder har været mindre under krisen end i et normalt år, siger han og fortsætter:
- Tallene indikerer derfor i stedet, at der har været nogle virksomheder, der har gabt over for meget, og så til sidst har knækket nakken. For virksomhederne har der været to måder at gribe krisen an på. Enten har man skåret til med det samme og forsøgt at holde bundlinjen i plus, eller også har man prøvet at fastholde eller øge omsætningen for at fastholde sin markedsandel og sine medarbejdere. De virksomheder har måske kørt lidt tættere på grænsen, og når noget så går galt, så kommer de så at sige hurtigere over grænsen.
Flere ting spiller ind
Andreas Fernstrøm vil ikke pege på den ene eller anden forretningsmetode som bedst.
- Om den ene strategi eller den anden er bedst, afhænger af flere faktorer. Blandt andet hvor stor virksomhedens pengekasse er, og hvor længe krisen varer, siger han.