“S”-toget kan ikke finde vej
Regeringen vil ifølge statsministeren ikke bruge penge, før de er i kassen, men pengene er der jo. Der er over 1000 milliarder kroner i de offentlige budgetter, og heraf har bilisterne alene bidraget med langt over 40 milliarder kroner i afgifter. Så kan det ikke være rigtigt, at der ikke er penge til at gennemføre de mest nødvendige infrastrukturprojekter. Man kan også med fuld ret hævde, at der ikke er råd til at spare" på vejområdet. Hver eneste dag går tusinder af timer tabt i bilkøer rundt om på vejnettet, og tid er som bekendt penge".
Dertil kommer, at en effektiv velfungerende infrastruktur er selve forudsætningen for den transport, der sætter det private erhvervsliv i stand til at skabe de værdier, som er grundlaget for den danske velstand.
Desværre mere end aner man Enhedslistens elefantfodaftryk på regeringens finanslov, netop når det gælder vejinvesteringer, som glimrer ved deres fravær. Enhedslistens negative holdning til privatbilismen er ikke ukendt, og den ensidige satsning på kollektiv trafik et et tegn på, at bilisterne går hårde tider i møde, så længe Enhedslisten svinger taktstokken over for regeringen.
Ikke mindst i hovedstadsområdet er en række trafikprojekter nødvendige, både fordi trafikken allerede daglig sander til, og fordi den kollektive trafik slet ikke er i stand til at magte opgaven med at transporterer de mange pendlere, som idag af bitter nød foretrækker køerne på motorvejen frem for at stå som sild i tønde i de kollektive transportmidler.
Både udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen og anlægget af en Frederikssundsmotorvej, sidstnævnte besluttet i 1960erne, kan ikke vente. Set i det lys er det vigtigt, at oppositionen står fast på, at regeringen ikke må forgribe sig på Infrastrukturpuljen for at finansiere en ny Ny Storstrømsbro. Der er brug for vejene. Se bare i går, hvor 100.000 mennsker ikke kunne komme frem. S"-toget var uden strøm...