Ny dansk broteknologi er på vej
Den første test af en ny dansk bro-teknologi, der gør det muligt at reducere opførelsestiden af motorvejsbroer fra måneder til en enkelt weekend er gennemført. Dens potentiale rækker fra Djursland til langt ud på den internationale scene
Bro-teknologien, der oprindeligt er opfundet på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) er baseret på noget så simpelt som principperne i en perlekæde:
Man trækker et antal betonelementer på en forspændingsline, som perler på en snor. Elementerne sammenspændes derefter til en buebro. Processen udføres ved siden af vejen, hvorefter broen kan løftes på plads i løbet af en weekend.
Minimale gener
Den korte opførelsestid giver minimale gener for trafikanter under opførelsen, og de nye broer vil også have lavere vedligeholdelsesomkostninger. Samtidig vil den nye teknologi føre til store CO2-besparelser.
- I dag bliver langt størstedelen af alle danske motorvejsbroer støbt på stedet, hvilket er en månedlang proces, der kræver et omfattende stillads- og formarbejde. Det er naturligt, at kigge på, hvordan man kan anvende forstøbte elementer især når man tager i betragtning, at Danmark indenfor bolig- og erhvervsbyggeri er blandt de lande, hvor forstøbte elementer er mest udbredte, siger Nicky Viebæk Petersen, der er projektleder i virksomheden Abeo, som har patent på den nye teknologi.
Tre-årigt projekt
Testen af teknologien er første led i et tre-årigt udviklingsprojekt og bliver udført på Perstrup Beton Industris fabrik på Djursland, der er en af partnerne i projektet.
Målet med testen er, at afprøve perlekædeprincippet på en seks meter lang testbro, herunder efterprøve detaljer omkring samlinger, efterspænding, montage og belastning.
Foruden Abeo og Perstrup består konsortiet bag projektet af Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og DTU. Hos alle parter er der store forventninger til den nye teknologi.
Spørger man ingeniørvirksomheden Grontmij om den nye teknologi, peges der blandt andet på CO2-besparelserne som en af de væsentligste årsager til, at de oprindeligt valgte at deltage i projektet.
- Miljødagsordenen er kommet for at blive, og for os som rådgivervirksomhed er der ingen tvivl om at hensynet til miljøet i fremtiden kun vil blive endnu vigtigere. Byggeriet er blandt de mest miljøbelastende brancher, og derfor er det vigtigt, at vi som branche prøver at kigge på innovation og nye løsninger. Med en teknologi som denne håber vi at kunne bryde opfattelsen af, at miljøhensyn altid sker på bekostning af økonomi, udtaler Finn Berthelsen, der er afdelingschef i Grontmij.
Det samlede budget lyder på 18,5 mio. kroner, hvoraf Højteknologifondens investering udgør 10 mio. kroner.