23948sdkhjf

For dyrt at bygge jernbane i Danmark

Banedanmark vil gøre udenlandske selskaber interesseret i den ny jernbane
Det er dyrt at anlægge jernbane i Danmark, og dyrere i lande vi kan sammenligne os med.

Det mener man i Banedanmark, som derfor gør en ekstra indsats for at gøre udenlandske entreprenører interesserede i at komme til Danmark for at deltage i anlægsarbejdet ved den ny bane København-Ringsted.

I forbindelse med forberedelserne til den ny bane har Banedanmark undersøgt fem sammenlignelige europæiske jernbaneanlæg anlagt langs en motorvej i fladt terræn. Der er tale om højhastighedsbaneprojekter i Holland, Belgien, Frankrig og Sverige gennemført inden for de seneste 10-12 år. Undersøgelserne viser en kilometerpris, der for alle projekter er lavere end hvad der forventes ved det danske anlæg.

De fem projekter har en kilometerpris på mellem 14 og 22 mio. euro pr. kilometer, mens den samlede anlægssum på godt 10 mia. kr. på det danske baneprojekt giver en kilometerpris på knap 25 mio. euro.

- Selv om en direkte sammenligning ikke er mulig på grund af forskelle i for eksempel anlæggenes kompleksibilitet, så er der alligevel en vis sammenligningsmulighed mellem de fem projekter og København-Ringsted, siger projektdirektør Jan Schneider-Tilli.

- Vi vil derfor fortsat undersøge størrelser og omkostningerne for de enkelte elementer for at optimere de tekniske løsninger gennem kontraktforhandlingerne, siger han.

Let at arbejde i Danmark

Banedanmark gør en ekstra indsats for at få gjort udlandet interesseret i det danske projekt. Banedanmark har netop afholdt internationalt pressemøde med deltagelse af journalister fra England, Tyskland, Sverige, Rusland og Kina.

Her var budskabet, at det skal være nemt at komme til Danmark og arbejde.

- Vi vil gerne fortælle alle, som måtte være interesserede og som har kompetencerne til at løfte nogle af opgaverne, at det er nemt at byde og nemt at arbejde i Danmark. Alt materiale udarbejdes på engelsk, og vi har fjernet alle barrierer for at alle selskaber kan byde. Budskabet er, at det er let at lave forretning i Danmark, siger Jan Schneider-Tilli.

Når Banedanmark således inviterer udenlandske entreprenører tænkes der især på selskaber i EU-landene, men i princippet er konkurrencen åben også for selskaber fra eksempelvis Kina eller Rusland. Arbejdet skal dog - uanset om entreprenøren er dansk, fra et EU-land eller et tredje sted - udføres i henhold til den internationale arbejdskonvention - ILO-konvention 94, som foreskriver, at arbejdet skal foregå på vilkår, der matcher de lokale - det vil sige danske - vilkår.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094