23948sdkhjf

Ballade om københavnsk vejanlæg

En ny Nordhavnsvej anlægges ifølge De Konservative fra begyndelsen underdimensioneret til den trafik, den skal rumme
- Det er både dumt og misbrug med borgernes penge at bygge en vej, der er for lille allerede efter fire år. Derfor skal overborgmesteren på næste møde i Borgerrepræsentationen forklare, hvordan han vil overholde sin aftale med staten, når Nordhavnsvejen slet ikke kan rumme trafikken, men er for lille allerede efter fire års brug.

Det siger det konservative medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Jakob Næsager, der henviser til, at Københavns Kommune har en aftale med staten om, at staten skal bygge en Citymetro-ring i København, og til gengæld skal København bygge Nordhavnsvejen.

Problemet er bare, at København ifølge Jakob Næsager ikke holder sin del af aftalen, men bevidst bygger en vej, der er alt for lille.

Betalingsring gravlagt

I forliget om Citymetroringen skal Københavns Kommune bygge en vej fra Lyngbyvejen til Svanemøllekysten. Der er sat cirka 2 mia. kr. af til projektet. Kommunen har i forudsætningerne for projektet medregnet, at der ville komme en betalingsring, og derfor har man kun planlagt en "lille" Nordhavnsvej:

- Nu er betalingsringen opgivet, og derfor er vejen underdimensioneret. På sidste møde i Borgerrepræsentationen fik vi oplyst, at vejen kun har en "levetid" på fire år, hvis der ikke kommer en betalingsring. Nu er betalingsringen lagt i graven, og derfor er det åbenlyst, at Nordhavnsvejen er underdimensioneret, forklarer Jakob Næsager.

Borgerrepræsentationens borgerligt/liberale blok kræver derfor, at overborgmesteren lever op til kommunens aftale med staten om en Nordhavnsvej, der er langtidsholdbar, og ikke er for lille straks efter, den er taget i brug:

Kommunen skal være en troværdig aftalepart, der overholder sine aftaler, siger Jakob Næsager.

Boliger til 40.000

På den baggrund skal overborgmesteren over for Borgerrepræsentationen redegøre for i hvilke af kommunens anlægsprojekter, det er lagt ind som forudsætning, at der kommer en betalingsring i eller omkring København.

Desuden vil oppositionen i Borgerrepræsentationen vide, om det er i overensstemmelse med kommunens økonomiske interesser at fortsætte byggeriet af Nordhavnsvejen uændret, når projektet vil være underdimensioneret allerede efter fire års brug, samt om det er i overensstemmelse med aftalen med staten om Citymetroringen, at kommunen anlægger en Nordhavnsvej, som ikke kan rumme den forventede trafikmængde allerede efter fire års brug.

Der bliver bygget boliger til 40.000 personer og etableret arbejdspladser til 40.000 i Nordhavnen, og dermed vil presset på Nordhavnsvejen blive væsentligt større, end vejen er dimensioneret til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109