Anlæg på danske vilkår
Det er i den situation meget vigtigt, at staten og dens repræsentanter er bevidste om nødvendigheden af at vise socialt ansvar over for den danske byggesektor, så resultatet bliver så stor en del danske arbejdspladser som overhovedet muligt; i hvert fald må det sikres, at skat og arbejdsafgifter ikke ender i de forkerte lommer.
Derfor må udbudsprocessen tilrettelægges, så danske virksomheder får mulighed for at være med i feltet, og det må understreges over for de udenlandske virksomheder, at arbejdet skal udføres efter danske løn- og arbejdsvilkår, blandt andet fordi størstedelen af de forestående jernbane- og tunnelanlæg skal stå direkte på dansk grund. Et af kravene må derfor også være, at eksempelvis Østersøforbindelsen anlægges med Danmark som udgangspunkt. Anlægges tunnelen med udgangspunkt på den tyske side, vil det i stedet åbne en ladedør for udenlandsk arbejdskraft fra østlandene, og den danske fagbevægelse vil være sat totalt ud af spillet.
Anderledes ser det ud med den nye København-Ringsted jernbane, hvor det i langt højere grad bliver muligt at sikre danske løn- og arbejdsvilkår, men det kræver, at både fagbevægelsen og de førende danske entreprenører kender deres besøgelsestid. Det vil være en grotesk situation, hvis store danske anlægsprojekter, finansieret af danske skatteydere, ikke bidrager til at øge beskæftigelsen i den byggesektor, der i disse år er ramt så hårdt af ikke alene den finansielle krise, men også af unfair konkurrence.
Meget tyder på, at de danske myndigheder er bevidste om deres ansvar. Men der er heller næppe tvivl om, at der vil komme et gigantisk pres for, at eksempelvis østeuropæiske virksomheder kan arbejde på udstationeringsbetingelser, og alene det giver de udenlandske virksomheder en konkurrencefordel, som deres danske kolleger ikke kan opnå medmindre de altså ansætter udenlandske underentreprenører.
For at undgå en sådan situation, er det af allerhøjeste vigtighed, at udbuds- og konkurrencebetingelser i forbindelse med de forestående anlægsarbejder bliver udformet, så de stiller danske og udenlandske entreprenører og leverandører til projekterne fuldstændigt lige; i bedste EU-forståelse.