Vejbranche ser kritisk på finanslovforslag
Regeringens finanslovsforlag rummer ingen mærkbare initiativer i forhold til vejområdet, mener vej- og asfaltorganisationer
Men det er også det eneste positive at sige om initiativerne på vejområdet i regeringens finanslovsforslag for 2013, hvis det står til organisationer på vejområdet.
Regeringen har således ikke sikret den fremtidige vedligeholdelse af statens veje, for fra 2013 falder bevillingerne til under det niveau, der er nødvendigt for, at vedligeholdelsen kan holde trit med slid og slaghuller, konstaterer Asfaltindustrien, som frygter at det koster arbejdspladser.
- Bevillingerne til statens vejvedligeholdelse falder som en sten med over en halv mia. kroner alene i 2013. Hvis ikke Folketingets partier omgående får sat gang i forhandlingerne om et nyt fireårigt forlig for statens vejbevillinger, risikerer det at komme til at koste op mod 1.000 arbejdspladser over de kommende år, fastslår Asfaltindustriens direktør, Anders Hundahl.
Han mener heller ikke, at de godt fire milliarder kroner til en ny Storstrømsbro hjælper synderligt meget på arbejdsløsheden i 2013.
- Regeringen skal dog have ros for, at de vil bruge godt 300 mio. kroner til øget vejsikkerhed, blandt andet mere fartkontrol, og at de sætter 189 mio. kroner af til supercykelstier i kommunerne; men alt i alt batter det ikke nok, hvad angår beskæftigelsen, siger Anders Hundahl.
Intet at spare
Heller ikke Dansk Vejforening er videre begejstret for finanslovsforslaget, som foreningen nu frygter endnu engang udskyder vejvedligeholdelsen.
Tilbage i 2009 dokumenterede en analyse fra analysefirmaet McKinsey & Company, at der intet er at spare ved at udskyde vejvedligeholdelsen, for det mest optimale for den offentlige økonomi er at indhente den forsømte vejvedligeholdelse hurtigst muligt.
Analysen viste samtidig, at budgettet til drift og vedligeholdelse af statens veje og broer skal være på minimum 1,4 mia. kroner om året, hvis efterslæbet på vejene ikke skal vokse igen, og vejvedligeholdelsen kan holde trit med nedslidning og ældning.
Dette niveau har man holdt sig over siden 2010, men med finanslovsforslaget for 2013 er staten nu på vej ned under skønnet.
- Bevillingerne for 2010 til 2013 er omfattet af et politisk forlig, men på grund af fremrykningen af bevillinger til 2012, er der nu for få penge i 2013. En politisk afklaring af situationen for 2013 og efterfølgende år bør derfor findes i finanslovsforhandlingerne allerede i år. Det kan ikke vente til om et år, siger Søren Bülow, som er sekretariatschef i Dansk Vejforening.
Han mener ikke, at finanslovsforslaget rummer nok initiativer til at sikre den fremtidige vedligeholdelse af statens motorveje, broer og landeveje.
Resultatet vil i løbet af de kommende år blive flere hullede og slidte veje samt broer, der smuldrer væk.