Skulpturel bro fornyr by-naturen
35 meter lang stålbro i ét stykke bliver monteret i Fælledparken i København lørdag formiddag
Broen er en skulpturel del af fornyelsen af Fælledparken og vil give københavnerne en ny mulighed for at opleve naturen midt i byen og en ny løberute på joggingturen i parken.
Broen er tegnet af MLRP arkitekter i en svag bue, der tegner sig skulpturelt mod vandet og parken. Belægningen er i accetyleret træ (Accoya), og rækværket er udført i bøjet stangstål med et flot gittermønster.
- Broen løftes ind i ét stykke af Danmarks største mobilkran. Den har en løftekapacitet på 500 tons og kan på afstand løfte broens 33 tons ind uden at skade parkmiljøet, oplyser divisionschef for CG Jensens stålafdeling, Henrik Berg.
Særlige kompetencer
CG Jensen har detailprojekteret og bygget broen i stål, og ifølge bygherren er det lykkedes at optimere projektet både økonomisk og udførelsesmæssigt.
- Kravene til erfaring og kompetencer betød, at kun to entreprenører blev prækvalificeret. Det skyldes nok, at vi udbød opgaven som en totalentreprise, og der er ikke så mange, der magter at detailprojektere og producere i stål. Men CG Jensen er nok vant til det og har udført flere andre stålbroer for Københavns Kommune, siger byggeleder Steen Gericke, Københavns Kommune. Han oplyser, at opgaven er vundet af CG Jensen på laveste pris.
- Da Fælledparken er fredet, har vi haft en arkitekt til at skabe en bro, der æstetisk og synsmæssigt falder ind i parkens landskab. Entreprenøren har med deres erfaring og viden detailprojekteret og dimensioneret konstruktionen, så resultatet bliver som MLRP arkitekter har designet, siger Steen Gericke. Ingeniør på opgaven er Grontmij. Landskabsarkitekt er GHB landskab A/S.
På blød bund
Af praktiske grunde udførte CG Jensen allerede i september den første del af projektet med at grave ud og støbe de to betonfundamenter, som broen skal hvile på i hver side af søen.
- Fælledparken er et svært sted at udføre så store og tunge arbejder. Underlaget er blødt, og vi har fravalgt at anvende tunge maskiner. I stedet har vi tilrettelagt arbejdet med lettere maskiner og små materialemængder. Det sidste store løft, hvor broen skal ind i ét stykke, er undtagelsen, påpeger Henrik Berg.
- For at optimere har vi tænkt forud på alle dele af produktionen, transporten og montagen. Transportskader på stålkonstruktionen og overfladebehandlingen er normalt en risiko, men det er der også taget højde for. Broen er monteret med nogle specielle vugger, vi har udviklet til sikker transport, tilføjer GG Jensens divisionschef, Henrik Berg.