23948sdkhjf

Regeringen vælger den dyreste og bedste løsning

Ny Storstrømsbro bliver med dobbeltsporet jernbane og vejforbindelse
Danske Anlægsentreprenører hilser regeringens beslutning om en fremtidig ny bro over Storstrømmen velkommen.

Regeringen lægger op til at anvende 3,9 mia. kroner på at bygge en ny kombineret vej- og jernbanebro over Storstrømmen. Dermed vælger man den dyreste af de løsninger, som en analyse fra Banedanmark og Vejdirektoratet i foråret pegede på.

- Jeg vil foretrække at kalde det den bedste løsning, som koster flest penge. Det er en fremtidssikret løsning, og efter vores mening den helt rigtige beslutning, siger Niels Nielsen, direktør i Danske Anlægsentreprenører.

Der bliver tale om en bro med dobbeltsporet jernbane inklusiv vejforbindelse og cykelsti. Pengene hentes i Infrastrukturfonden.

- Set ind i den store samfundsøkonomiske sammenhæng er det den rigtige løsning at bygge en ny bro med både dobbeltsporet jernbane og vejforbindelse. Der er taget de første skridt til højhastighedstog med den ny København-Ringsted-jernbane, og man kan på længere sigt ikke have en flaskehals i togtrafikken til Tyskland under Femern, siger Niels Nielsen.

Fireårig anlægsperiode

Han vurderer, at den ny bro kan bygges over en fireårig periode fra 2016 og stå færdig i 2020, det vil sige inden Femern-forbindelsen åbnes.

- Forud kommer forundersøgelser, mere detaljerede undersøgelser, udarbejdelse af det egentlige projekt og miljøgodkendelser, ligesom der skal tages stilling til udbudsformen, så jeg tror ikke, det er realitisk, at byggestart kan blive tidligere end 2016, lyder hans vurdering.

Diskussionerne om en ny Storstrømsbro blev aktualiseret sidste efterår, da der blev konstateret flere revner i den gamle bros bærende konstruktioner. Det førte til, at togtrafikken over broen var lukket i en længere periode.

En analyse, som Banedanmark, Vejdirektoratet og Sund & Bælt gennemførte i foråret undersøgte forskellige løsninger til at sikre fortsat togdrift over Storstrømmen.

Analysen viste, at det i anlægskroner ville være billigst at renovere den gamle bro, men at det samfundsøkonomisk bedst kunne svare sig at bygge en ny bro med både dobbeltsporet jernbane og vejforbindelse. Og det er de anbefalinger, som regeringen har lyttet til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.926