Et ordentlig flow af veje er nødvendigt
Periodevise op- og nedjusteringer af statens vejbudgetter er uhensigtsmæssigt, mener Asfaltindustrien, der gerne ser, at flere penge fra Infrastrukturfonden yngler
En betydelig del af dem gik blandt andet til nye signalanlæg til det danske jernbanenet. Men flere projekter er blevet billigere end forventet, så godt 8,4 mia. kroner flød tilbage til fonden igen. Og de penge skal ud at yngle i form af ikke mindst nye vejprojekter.
Det håber Asfaltindustrien kommer til at ske, for der er brug for at skabe et bedre flow i anlæggelsen af nye vejprojekter og ikke de periodevise op- og nedjusteringer af vejbudgetterne, som staten bruger til ikke mindst at regulere aktiviteten i samfundet på.
Fond bugner
Det skaber nemlig ikke hensigtsmæssige forhold hos landets vejentreprenører, at de i perioder ligger stille aktivitetsmæssigt, fordi et vejprojekt er sat i stå, påpeger næstformand i Asfaltindustrien, Hans Oluf Krog.
- Der var nogle opskrivninger på budgetterne i Infrastrukturfonden på 10 procent, som er flydt tilbage igen, og det er min overbevisning at Infrastrukturfonden bugner. Derfor er der et overskud i dag, og det skal bruges, siger Hans Oluf Krog, der til daglig er adm. dirkektør i Colas Danmark A/S.
Han efterlyser for eksempel løsninger på de trafikale problemer på Fyn, omkring Vejle og omkring hovedstadsområdet. Her peger han på en afklaring af en mulig forlængelse af motorvejen ved Solrød og ned til Sydmotorvejen.
- Der ligger jo allerede nogle projekter i pipelinen, hvor man får udarbejdet vvm-afgørelser og gjort klar til ekspropriationer, men ikke længere. Her er det nødvendigt at holde gang i flowet af projekter af hensyn til entreprenørerne, så der er en løbende tilgang af arbejdskraft, og branchen holdes kørende, understreger Hans Oluf Krog.
Merbeskæftigelse
En analyse fra konsulentfirmaet McKinsey & Co. fra 2009 pegede på, at der skal være et årligt budget på 1,4 mia. kroner for, at vejvedligeholdelsen kan holde trit med nedslidning og ældning.
Og Hans Oluf Krog ser gerne, at der i perioden 2013-2015 afsættes godt halvanden milliard om året til vejene. For det vil også have en mærkbar effekt på beskæftigelsen.
Beregninger viser, at for hver en million kroner, der bruges på vejene, skaber det ét til halvandet job, og det er vel at mærke job direkte i Danmark.
- Hele produktionen foregår jo i Danmark. Det genererer aktivitet i grusgravene og danske underleverandører får arbejde, konstaterer Hans Oluf Krog.