23948sdkhjf

Metroarbejdere flytter i camp

Metroentreprenør bygger camp til 350 personer
De primært udenlandske arbejdere, der skal være med til at anlægge Cityringen, Københavns næste metrolinje, indkvarteres i en nybygget camp.

Det er metrobyggeriets totalentreprenør, det italienske joint venture Copenhagen Metro Team (CMT), der har valgt at indkvartere sine underentreprenørers ansatte i en camp, som opbygges på et tidligere jernbaneareal ved Vasbygade i Københavns Sydhavn. Det er materieludlejeren Cramo A/S, der er valgt til at bygge en camp med beboelse og fritidsfaciliteter til 350 personer. Campen kan udvides til makimalt 400 sengepladser.

- Der er stillet krav til lejlighederne, som næsten kan sidestilles med kravene til almindelig beboelse, oplyser Cramos projektchef Mads Blom.

Det er Københavns Kommune, der har krævet, at lejlighederne indrettes efter bygningsreglementet, BR 10.

De første underentreprenører er allerede i gang, og det haster derfor med at få campen færdig. Første etape med 200 sengepladser kan tages i brug allerede i august, næste etape med yderligere 150 sengepladser i januar 2013.

Når campen kan indrettes så hurtigt, skyldes det, at der anvendes standardmoduler.

I 3F BJMF havde man ønsket, at Metroselskabet som bygherre havde stillet krav til sin entreprenør ved indretning af camps.

- Erfaringerne fra de seneste store anlægsprojekter Storebælt, Øresund og metro viste, at kombinationen af meget lange arbejdsdage og campliv ikke er sund. På den baggrund kom der en række anbefalinger, som vi gerne have set Metroselskabet havde gjort til egne krav. Det handler om, at bygherren tager ansvar for campen på samme måde, som bygherren har ansvar for at et byggeri gennemføres arbejdsmiljømæssigt forsvarligt, siger Elo Hansen, faglig sekretær i BJMF.

Han understreger, at han ikke ved, hvordan den ny camp indrettes.

- Det er bestemt en god begyndelse, at der er stillet krav efter BR 10, og det er i sig selv et stort fremskridt fra sidst, siger Elo Hansen.

Metroselskabet slår i en kommentar fast, at lejlighederne netop indrettes efter BR 10.

- Copenhagen Metro Team er som vores entreprenør underlagt de gældende danske regler og love på området, siger anlægschef Pedro Da Silva Jørgensen, Metroselskabet.

- Det er entreprenørens ansvar at drive campen og sikre, at regler og love bliver overholdt. Og det er, som i enhver anden byggesag, myndighederne, der står for tilsyn f.eks., forklarer Pedro Da Silva Jørgensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078