23948sdkhjf

Leasingafgift skal betale lavere kollektive takster

Lukkede skattehuller finansierer nedsættelse af takster i kollektiv trafik
Det bliver Skatteministeriet, der skal udforme det lovforslag, der skal skaffe finansiering på en milliard kroner til forbedring af den kollektive trafik og lavere billettakster.

Ifølge Licitationens kilder går regeringen efter at lukke de "skattehuller", der de senere år har gjort det mere attraktivt for ikke mindst private at lease biler frem for at købe dem, og samtidig sikret bilforhandlerne muligheder for at spare på registreringsafgiften ved salg af bilen til under markedspris.

Samtidig strammes skattegrebet om de såkaldte "demobiler", der gennem de senere år ligeledes har været anvendt til at omgå den høje registreringsafgift. Der er altså reelt tale om skattemæssigt at ligestille køb og "leje" af biler.

Pas nu på!

Erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius, forventer, at regeringens indgreb alene er rettet mod privat leasing og ikke erhvervsmæssig leasing:

- Mange byggevirksomheder benytter sig af leasing af deres biler, og der er ikke brug for i den nuværende situation at fordyre situationen for det private erhvervsliv. Men rammer stramningerne alene den stigende private leasing af biler, mener jeg ikke, at det er et problem for virksomhederne, siger Torben Liborius til Licitationen.

Hullet lukket

- Hullet bliver lukket, så pengene i stedet kan komme alle danskere til gode med billigere billetpriser på bus og tog og en styrkelse af den offentlige transport i hele landet, forklarer Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen og fortsætter:

- Det er ikke fair over for danskerne, at staten hvert år mister milliarder af kroner i tabt indtægt. Jeg glæder mig over, at vi får rettet op på den uretfærdighed og kanaliserer pengene videre til et område, hvor de gør mest muligt gavn, siger Thomas Jensen.

Liberal Alliances skattepolitiske ordfører Ole Birk Olesen spørger, "hvorfor er det bedre, at folk ejer deres bil"?

- Står der et sted i en folkesocialistisk femårsplan, at en bestemt andel af bilisterne skal være bilejere frem for billejere? At lease sin bil er at leje sin bil. Hvorfor er det nu et problem, som skal bremses med en ny skat, spørger Ole Birk Olesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11