Priserne hærder langsomt
Producenterne af betonelementer oplever svage prisstigninger i 2014 ovenpå et 2013, hvor virksomhedernes indtjening samlet set gik tilbage
- Vi oplevede et dyk i første halvår af 2013, hvor der ikke var mængder nok i markedet, og det ramte en stor virksomhed som CRH hårdt. Vi kom stærkt tilbage i andet halvår af 2013, og vores fordel lige nu er, at vi valgte ikke at skære ned i medarbejderstaben i de første seks måneder af 2013, fortæller Claus Bering, adm. direktør i CRH Concrete, til Building Supply.
Aktiviteten på vej op
Tværtimod har CRH Concrete forøget bemandingen med cirka 15 procent, mens virksomheden i midten af august overtog den konkursramte Guldborg Elementfabrik.
Opkøbet skal ses som et udtryk for en vis optimisme, og når direktør Claus Bering ser på det regnskab for 2014, som snart lukkes, er omsætningen højere end i de seneste fem år.
Også hos Ambercon ser man forholdsvis positivt på regnskabsåret 2014.
- Det går helt klart bedre. Vi havde en lidt dårlig start på indeværende regnskabsår, men efterfølgende har vi oparbejdet en fin ordrebeholdning i resten af regnskabsåret, siger den adm. direktør hos Ambercon, Martin Block, som tiltrådte i virksomheden i august.
Fokus på effektivisering
Aktiviteten fejler altså i udgangspunktet ingenting, hvilket også bekræftes af tallene fra Building Supplys brancheanalyse. Således har omsætningen hos de fire virksomheder, der oplyser disse tal, ligget omkring 2.000 mio. kroner fra 2011 til 2013, og spørger man direktørerne er de da også enige i, at fokus snarere skal rettes mod evnen til at tjene penge på opgaverne.
- Vi knokler for at øge effektiviteten, for vi kan ikke sætte vores lid til, at markedet ændrer sig markant, siger Martin Bloch fra Ambercon.
Kollega Claus Bering er enig, men mener dog at kunne spore en vis fremgang på markedet.
- Vi har en vis travlhed, og det har gjort, at der er svagt stigende priser. Men priserne er stadig på et lavt, men okay niveau, hvor vi tjener penge, når vi sælger noget, siger CRH Concrete-direktøren.
I Sønderjylland hos Contiga Tinglev sporer man også en optimisme. Her oplever man, at det ser noget bedre ud i branchen, end det gjorde for få år siden, hvor der var en stor ledig kapacitet.
I 2013-regnskabet forbedrede virksomheden sin indtjening, der dog stadig viser et minus på 15,5 mio. kroner.
- Priserne er ved at bedre sig, men på et lavt niveau. Årsagerne er en øget efterspørgsel, og at nogle aktører må erkende, at man ikke kunne tjene på de meget billige ordrer, siger Karsten Rewitz, der er adm.direktør i Contiga Tinglev og tilføjer:
- Hvor meget efterspørgslen skal op, før alle aktører er 100 procent fyldt op, det tør jeg ikke at spå om, men vi skal noget op endnu, siger Contiga-direktøren.