23948sdkhjf

En ren motor skal leve af ren luft

En Tier 4 dieselmotor producerer enten for meget NOx eller for mange partikler. New Hollands motor forbrænder partiklerne og fjerner NOx ved kemisk proces
Der er grundlæggende to veje til at nå målet, når der skal produceres en Tier 4 dieselmotor,

New Holland har valgt den vej, hvor der anvendes ren forbrændingsluft frem for recirkuleret smog. Det medfører, at der skal fjernes kvælstofoxider – såkaldt NOx fra udstødningsgassen, og det sker i en kemisk proces med Ad Blue, som det kendes fra lastbiler og traktorer.

- Den helt store fordel ved at anvende den metode er, at vi opnår en væsentlig brændstofbesparelse, når vi går fra Tier 3 til Tier 4, mens motorer med recirkuleret udstødningsgas typisk øger brændstofforbruget ved at gå fra Tier 3 til Tier 4, siger business manager for New Holland Construction, Henrik Schiller.

- Ulempen ved metoden ved at recirkulere udstødningsgassen er ud over anvendelsen af forurenet luft til forbrændingen, at der kræves en efterforbrænding for at fjerne partikler. Det kræver energi i form af en større motor og højere brændstofforbrug for at opnå samme motoreffekt.

- Vi har internt testet brændstofforbruget på vore læssemaskiner og gravemaskiner op mod konkurrerende mærker i samme størrelser og under fuldt sammenlignelige forhold. Her målte vi besparelser på op til 25 procent på læssemaskiner og 10-20 procent på gravemaskiner.

Vil gerne testes

- Vi ser frem til, at nogle af fagbladene sætter en sammenlignende test op af brændstofforbruget på maskiner med Tier 4 motorer, der anvender henholdsvis SCR-teknologien med Ad Blue og CEGR-teknologien med recirkuleret udstødning. Det synes vi vil være rigtig relevant, når der nu er så meget debat om Tier 4 motorernes brændstofforbrug, siger Henrik Schiller.

- Vores Tier 4 motor er egentlig ikke en ny motor, men tværtimod en gennemprøvet motorkonstruktion. Som basis er det nemlig New Hollands Tier 2 motor, der har en årrække på banen, men nu suppleret med en Ad Blue katalysator, fortæller Henrik Schiller.

Fjerner NOx

En væsentlig forskel på New Hollands såkaldte SCR-motor – Selective Catalitic Reduction – og (CEGR-Cooled Exhaust Gas Recirculation) typerne med recirkuleret udstødningsgas er, at New Hollands motor løser udfordringen med fjernelse af NOx udenfor selve motoren i en NOx katalysator. Den har en ganske begrænset størrelse og bygges ligesom Ad Blue tanken ind, uden at det påvirker maskinens ydre dimensioner. Der kræves altså ikke ekstra filtre eller måske endnu vigtigere ikke ekstra kølesystem, hvor der skal bruges ekstra energi på at køle maskinen ned, og der sker derfor heller ingen begrænsning af førerenes oversigtsforhold.

Anvendelsen af Ad Blue til at fjerne NOx gasserne er en velkendt teknologi fra lastbiler og traktorer. På New Holland entreprenørmaskiner vil der typisk skulle tankes Ad Blue én gang for hver fire eller fem opfyldninger med diesel. Carl Bay Christensen, som står bag både Bay Christensen A/S og Bay & Kjærsgaard A/S - sidstnævnte sammen med Palle Kjærsgaard - der henholdsvis forhandler og importerer New Holland landbrugs- og entreprenørmaskiner, har særdeles gode erfaringer med traktorer med Tier 4 motorer.

- Vi hører ingen negative reaktioner fra vore traktorkunder. De vænner sig hurtigt til at anvende Ad Blue, og teknisk har vi ikke oplevet problemer. Der er nogle myter om, at Ad Blue kan fryse i tanken, men maskinerne varmer det selv op, og systemet fungerer op til en halv time uden tilsætning, så i praksis har det ingen betydning, siger Carl Bay Christensen.

- Det er en rigtigt spændende udvikling, der er sket med motorerne de seneste år. Tidligere gik udviklingen mod, at de miljøvenlige motorer havde nogle ulemper i form af større filtre og større motorer for at opnå samme effekt samt et større kølesystem. Nu får vi en motor, som yder mere og frem for alt har et betydeligt lavere brændstofforbrug. 25 procent besparelse i brændstofforbruget på en læssemaskine er voldsomt. Tænk hvis der kører fire maskiner i en grusgrav, så svarer det til, at der slet ikke skal brændstof på den ene. Det er jo noget, der vil vise sig på bundlinjen, understreger Carl Bay Christensen.

Skal gælde for fremtiden

- New Holland har valgt den optimale måde at løse udfordringen med Tier 4 motorer. Heldigvis ser de fleste danske kunder på totaløkonomien, som ud over det lavere brændstofforbrug også omfatter gensalgsværdien, og her er det afgørende lige nu at sikre sig maskiner, der er fremtidssikret, siger Carl Bay Christensen.

Henrik Schiller har meget store forventninger til maskinerne med Tier 4 motorer. Stort set hele modelprogrammet indenfor gravemaskiner og læssemaskiner har nu de nye motorer. En del af læssemaskinerne har kørt med Tier 4 siden 2011 og 300-serien kommer nu med de nye motorer.

- I gravemaskineprogrammet præsenterer vi den helt nye E215C med Tier 4 på Entreprenør & Håndværk. Det er en 22 ton maskine – klassen hvor der sælges flest gravemaskiner i Danmark. Den bliver der lejlighed til både at se og prøve på messen i Herning, ligesom vi naturligvis har nye Tier 4 læssemaskiner og en række andre maskintyper med på udstillingen, fortæller Henrik Schiller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11