Fejlbehæftet diskussion om dieselos
Desværre foregår diskussionen ikke på det rigtige grundlag. Fakta er, at der siden 1997 har været EU krav til udstødningsgassen for alle mobile arbejdsmaskiner, hvilket i praksis omfatter alle entreprenørmaskiner.
Fra 1997 og frem til nu er kravene blevet skærpet igennem trinnene stage 1, stage 2, stage 3a og senest stage 3b. Dette har ved hvert trin sat nye krav til ikke kun partikler men også til CO, HC og NOX.
Fra stage 1 kravene og til stage 3b kravene er partikelmængden reduceret med en faktor 35 og NOX mængden reduceret til en tredjedel.
Forureningen fra en dieselmotor kan begrænses ved at gøre forbrændingen mere avanceret, montere katalysatorer og filtre eller gøre begge dele.
Et simpelt krav om partikelfilter på både gamle og nye maskiner, som det har været fremført i debatten, og som det er krævet ved bygningen af cityringen i København, er ikke den rette løsning. Her vil filtre på gamle motorer, der monteres uden nogen form for efterkontrol, i bedste fald kræve meget stor vedligeholdelse for at fungere effektivt, eller i værste fald være virkningsløse. Et krav om mindsket forurening og bedre arbejdsmiljø, må som kravene til for eksempel lastbiler i miljøzoner tage udgangspunkt i at få så mange køretøjer som muligt til at køre med nye og moderne motorer.
Denne løsning er valgt i Sverige, hvor Trafikverket sammen med Göteborg, Malmö og Stockholm har sat tid på, hvornår det vil være et krav med stage 2, stage 3a og stage 3b på de arbejdsmaskiner, der anvendes i de tre byer generelt. Dette er den rigtige løsning, hvor alle forureningselementer reduceres, i stedet for at bruge store summer på generel eftermontering og vedligeholdelse af dyre filterløsninger på motorer, der ud fra et emissionssynspunkt er forældede.
Lad debatten komme tilbage hvor den bygger på fakta.