23948sdkhjf

Vejforening advarer mod betalingsringen

Trafikken i København falder allerede, og København har "for lidt" trafik til en betalingsring
Dansk Vejforening mener ikke, det kan betale sig at bruge en betalingsring til at øge fremkommeligheden i København.

Derfor har Dansk Vejforening offentliggjort en analyse af konsekvenserne af indførelsen af en betalingsring, og denne analyse har ført til otte argumenter mod betalingsringen:

Sekretariatschef Søren Bülow fra Dansk Vejforening henviser blandt andet til, at Københavns Kommunes egne trafiktællinger viser, at biltrafikken både over kommunegrænsen og "søsnittet", har været faldende i flere år:

- København er ved at blive en fredeligere by med færre biler, og udviklingen er kommet uden at bruge en betalingsring. Samtidig siger trafikforskere og Vejdirektoratet, at betalingsringen ikke vil have nogen nævneværdig effekt på miljøet, som til gengæld kan forbedres ved at sikre, at gamle biler hurtigere udskiftes med nye biler, der har mere miljørigtige motorer, forklarer Søren Bülow.

Underskudsforretning

Regeringen hævder, at gebyrerne fra betalingsringen er en skat, som skal finansiere en bedre kollektiv trafik.

Men ifølge Dansk Vejforening bliver betalingsringen med etablerings- og driftsomkostninger på 20-25 procent af indtægterne en langt dyrere måde at indkræve en skat på, idet skatter normalt koster under to procent i administration:

- Betalingsringen er samtidig en samfundsøkonomisk underskudsforretning og dyrt for København. Førende trafikforskere på DTU har gennemgået et antal undersøgelser om samfundsøkonomien i en betalingsring. De viser alle, at ringen ikke kan betale sig samfundsøkonomisk. Desuden vil varer til København, der typisk produceres udenfor ringen, blive dyrere, siger Søren Bülow.

Grøn bølge

Sidst, men ikke mindst konstaterer Dansk Vejforenings sekretariatschef, at der simpelthen er for lidt trafik i København til at sikre en fornuftig økonomi i en betalingsring. Dermed vil indtægterne fra betalingsringen ikke kunne sikre økonomien til at styrke den kollektive trafik:

- Det danske samfund bruger milliardbeløb årligt på at motivere og sikre arbejdsmarkedet en høj mobilitet. Den høje mobilitet og fleksibilitet er en af forklaringerne på at dansk økonomi har konkurrencefordele og klarer krisen relativt godt. Men en betalingsring vil modvirke indsatsen for at beholde denne konkurrencefordel. I stedet bør regeringen øge fremkommeligheden ved blandt andet at sikre "grøn bølge" og optimering af alle lyssignaler i København. Det giver en bedre trafikafvikling, idet køproblemer først og fremmest opstår i forbindelse med kryds. Dertil kommer etablering af en ringforbindelse – især en havnetunnel - øst for København for at få transittrafikken ud af byen, forklarer Søren Bülow.

Variable tavler

Dansk Vejforening foreslår ligeledes, at hvor motorvejene har tre eller flere spor, kan man ved hjælp af variable tavler reservere en bane til samkørsel og busser med videre i de perioder, hvor der er trængsel. Det bruges i udlandet.

Desuden skal der være bedre parkeringsfaciliteter ved alle stationer – også inde i København. De fleste af de senest etablerede s-togsstationer har nærmest ingen parkeringspladser.

Endelig ønsker organisationen bedre koordinering af vej- og ledningsarbejder. En del af forklaringen på de lave gennemsnitshastigheder i København er de mange ukoordinerede opgravninger af vejene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093