23948sdkhjf

Byggeriets organisationer strides om rejsefradrag

Dansk Byggeri og Håndværksrådet rygende uenige om skatteministerens forslag om halvering af rejsefradraget
Byggeriets store organisationer er rygende uenige om regeringens forslag om at halvere lønmodtagernes rejsefradrag.

Dansk Byggeri advarer mod forslaget, som man mener vil gøre arbejdskraften mindre mobil, mens Håndværksrådet bakker op om skatteministerens forslag.

I dag har lønmodtagere mulighed for at få skattefradrag på op til 50.000 kr. for at dække omkostningerne til midlertidigt at bo ude, når arbejdspladsen ligger langt fra hjemmet. Fradraget benyttes ikke mindst af bygningsarbejdere, der kører over Storebælt efter arbejde, men også af udenlandsk arbejdskraft. Skatteministeriet oplyser, at omkring halvdelen af fradraget udnyttes af udlændinge. Regeringen vil som en del af skattereformen begrænse fradraget til maksimalt 25.000 kr.

- Hvor en arbejdsgiver sender sine medarbejdere hen for at arbejde, bør være et forhold mellem arbejdsgiveren og arbejdstageren og ikke noget der vedrører fællesskabets kasse, siger afdelingschef i Håndværksrådet, Frank Korsholm.

- Hvis en håndværksmester fra Jylland vil sende et sjak til København, og det er nødvendigt med indkvartering, så må han aftale med sine svende, hvordan det skal ordnes. Hvorfor er det noget, som vi som skatteydere skal give bidrag til. Det er dybest set noget underligt noget, at der gives et tilskud til at sende mandskab fra Jylland til Sjælland og omvendt og dermed indirekte et tilskud til at holde lønnen nede, siger han.

- Når skatteministeren ønsker at halvere rejsefradraget hænger det jo også sammen med ønsket om at nedsætte skatten på arbejde, som er en langt bedre tilskyndelse til at arbejde noget mere. Derfor bakker vi op om forslaget, siger Frank Korsholm.

Stivere arbejdsmarked

Derimod frygter Dansk Byggeri, at en halvering af det maksimale rejsefradrag vil lave et stivere arbejdsmarked.

- Og det er netop det modsatte, som regeringen ønsker. Rejsefradraget er med til at gøre arbejdskraften mere mobil. Man skal huske på, at store infrastrukturprojekter eller andre store byggerier ikke kan opføres alene med lokal arbejdskraft, og at det derfor er nødvendigt at tiltrække arbejdskraft over lidt større afstande, siger erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius.

- Hvis staten ikke via et skattefradrag tilskynder til at køre langt efter arbejdet, så bliver sådanne infrastrukturprojekter og større byggerier dyrere, for skal virksomhederne alene betale, bliver deres pris nødvendigvis højere. Det siger sig selv. Det er et godt instrument at bruge offentlige midler - eventuelt som skattefradrag - for at opnå en ønskværdig adfærd, og halverer man fradraget, vil det regulere adfærden den forkerte vej, siger Torben Liborius.

Ingen flaskehalse

Frank Korsholm og Håndværksrådet afviser ikke, at fradraget har betydning for mobiliteten.

- Men i den øjeblikkelige konjunktursituation er der ikke problemer med at tiltrække arbejdskraft, men man skal naturligvis ikke afvise at regulere fradraget, hvis arbejdsmarkedet er ved at brænde sammen på grund af flaskehalse. Den situation er vi langt fra, siger han.

Torben Liborius og Dansk Byggeri mener i øvrigt, at regeringen rammer ved siden af, når man forestiller sig at det er et instrument i indsatsen mod social dumping.

- Det her rammer den danske arbejdskraft hårdere end den udenlandske og gør blot den hvide beskæftigelse mindre konkurrencedygtig, siger Dansk Byggeris erhvervspolitiske chef.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079