Portugisere bygger metrostationer
Copenhagen Metro Team har indgået de første kontrakter om at bygge de underjordiske stationer på Cityringen
Det er metrobyggeriets totalentreprenør, det italienske konsortium CMT (Copenhagen Metro Team), der har indgået kontrakt med det portugisiske selskab.
Cinterex Construcoes har fået kontrakt på stationsbyggerierne ved Nørrebros Runddel og Nuuks Plads samt arbejdsskakten i Nørrebroparken, hvorfra to af de store tunnelboremaskiner skal udgå.
CMTs kommunikationschef, Jens Munch, oplyser til Licitationen, at valget er faldet på Cinterex ud fra en kombination af teknisk beskrivelse og pris. Det er sket i konkurrence med fem andre tilbudsgivere, hvoraf minimum de to efter Licitationens oplysninger er danske entreprenørvirksomheder.
- Vi er ikke i tvivl om, at vi har indgået kontrakt med et selskab, som har ekspertisen til at udføre arbejdet. Der er tale om et stort foretagende, som arbejder over det meste af verden, og blandt andet i øjeblikket er i gang med at opføre atomkraftværk i Finland og dermed også har kendskab til nordiske forhold, siger Jens Munch.
Kun tre afgjort
CMT ønsker ikke at oplyse om kontraktens størrelse. Det er heller ikke lykkedes at få oplyst, om der alene bliver tale om portugisisk arbejdskraft.
Andre kilder vurderer, at alene betonarbejdet med de tre første stationer har en værdi af cirka 200 mio. kr.
- Vi forventer, at Cinterex ankommer allerede i næste uge. Virksomheden leverer organisation, ekspertise, maskiner og andet udstyr, mens CMT står for materialer til selve byggeriet, det vil primært sige stål og beton, siger Jens Munch.
Det er endnu ikke afgjort, hvem der skal udføre arbejdet på de resterende 18 stationsbyggerier og arbejdsskakte.
- Nu skal vi i gang og se, hvordan samarbejdet fungerer. Det skal evalueres, inden vi går videre. Vi er ikke i tvivl om, at portugiserne har den ekspertise, der efterspørges, men nu går vi i gang med tre byggerier først og ser, hvordan det kommer til at fungere, siger Jens Munch.
Cinterex Construcoes har erfaring med anlæg af blandt andet kraftværker, havneanlæg, veje, stadions og broer, fremgår det af den portugisiske virksomheds hjemmeside.
På dansk overenskomst
Det forventes, at Cinterex melder sig ind i Dansk Byggeri. I modsat fald vil 3F stille med krav om, at der tegnes tiltrædelsesoverenskomst.
- Under alle omstændigheder bliver arbejdet udført på fair og lige vilkår og på dansk overenskomst, siger Niels Nielsen, direktør i Danske Anlægsentreprenører.
- Men det er da ærgerligt, at danske virksomheder, som deltager i kampen om arbejdet, ikke vinder det, men sådan er spillereglerne nu engang. Det sker jo også, at danske virksomheder får arbejdet i udlandet for næsen af lokale entreprenører. Det afgørende er imidlertid, at rammerne for erhvervslivet i Danmark er, så danske virksomheder fremadrettet kan klare sig i konkurrencen, og at arbejdet udføres på fair vilkår, siger han.
Cut-and-cover
Også i 3F BJMF er der ærgrelse over, at det ikke er en dansk entreprenør, som får arbejdet.
- Jamen, det er da møg-irriterende, at vi ikke får dansk arbejdskraft på netop stationsbygningerne. Jeg er sikker på, at danske firmaer har kapaciteten og danske betonarbejdere ekspertisen til ikke mindst denne type betonarbejde, siger Jesper Weihe, faglig sekretær i BJMF.
- Bortset fra at CG Jensen har etableret byggepladserne, er det indtil videre ikke voldsomt meget dansk arbejdskraft, der er benyttet på Cityringen, men vi har da endnu ikke opgivet håbet, siger han.
Stationsbygningerne og arbejdsskaktene etableres efter cut-and-cover princippet, idet der først gennemføres udgravning og afstivning, inden stationerne støbes i beton. De såkaldte slidsevægge er således netop færdiggjort i Nørrebroparken, hvorfra som nævnt tunnelboremaskinerne får udgangspunkt. Det er det italienske selskab Trevi Group, der laver slidsevægge omkring stationsboksene. Det er Metroselskabet - der ejes af staten og Københavns og Frederiksberg kommuner - der er bygherre på Cityringen, der har et samlet budget på godt 21 mia. kr.