23948sdkhjf

Spæncom fravalgt på metrotunnel

Spæncoms direktør er ærgerlig over, at produktionen af Cityringens tunnelelementer havner i udlandet
Dødssygt.

Sådan kommenterer Rene Kjærsgaard-Nielsen, adm. direktør i betonelementvirksomheden Spæncom, at tunnelelementerne til den næste københavnske metroetape Cityringen skal produceres i Tyskland af en østrigsk virksomhed.

Spæncom har været i forhandling med Cityringens totalentreprenør, det italienske Copenhagen Metro Team, og har afgivet et bud på fabrikationen af betonelementerne, der skal fore de i alt godt 30 km tunnelrør. Samlet set er det en entreprise på 500-600 mio. kr.

- Og vi følte selv, at vi var godt med, og vi har haft nogle gode møder med italienerne, som efterlod os med indtryk af, at det kunne blive os, der fik opgaven, fortæller Rene Kjærsgaard-Nielsen.

Han oplyser, at Spæncoms tilbud var udarbejdet i samarbejde med franske kolleger fra Consolis-koncernen, som ejer Spæncom, og som har ekspertise fra tilsvarende produktion til tunneler.

Det var Spæncoms hensigt at placere produktionen på virksomhedens fabrik i Vemmelev ved Slagelse, hvor det var muligt om nødvendigt at udvide og eventuelt tilkøbe sig den nødvendige lagerplads. Opgaven ville have skaffet arbejde til omkring 60 personer i tre-fire år og hertil yderligere mandskab til produktion af armeringsnettene.

- Jeg mener, vi havde skabt et godt og realistisk set-up, siger direktøren.

Prisen afgørende

Rene Kjærsgaard-Nielsen er ikke i tvivl om, at det var prisen, der i sidste ende betød, at ordren ikke havnede i Danmark.

- Vi havde et møde i marts i fjor, hvor italienerne prøvede at forhandle os ned i pris, men vi havde lavet en stram risikovurdering i samarbejde med vores franske koncernledelse og havde ikke mulighed for at bevæge os. Siden det møde har vi ikke hørt noget fra CMT, så vi har jo godt været klar over, at det ikke blev os, men det gør ikke ærgrelsen mindre. Det havde været rart ikke bare for os, men også for den lokale beskæftigelse i Slagelse, hvis vi havde landet denne store og langvarige ordre.

Han vurderer i øvrigt, at der havde været større sandsynlighed for, at opgaven var blevet i Danmark, hvis Metroselskabet ikke havde fravalgt muligheden for at fiberarmere betonelementerne. Fiberarmeringen er mindre mandskabskrævende end den valgte stålarmering, siger Rene Kjærsgaard-Nielsen, der også som formand for brancheorganisationen Dansk Beton under Dansk Byggeri ærgrer sig over, at opgaven ender uden for landets grænser.

Ikke overrasket

Den ærgrelsen deles af lønmodtagerne.

- De arbejdspladser kunne vi godt have brugt i Danmark. Jeg håber da i øvrigt, at man har indregnet i miljøregnskabet, at elementerne nu skal ud på en længere sejltur, siger Gunde Odgaard, sekretariatsleder i BAT-kartellet.

I 3F BJMF i København, som følger metrobyggeriet tæt, kalder man afgørelsen beklagelig, men forudsigelig.

- Elementerne til metroens første etape blev produceret i England, så vi havde såmænd ikke store forhåbninger om, at produktionen denne gang ville ske i Danmark, men med den aktuelle krise og ledighed i branchen er det rigtig trist, at skatteborgere og metrobrugere ikke får danske arbejdspladser ud af denne væsentlige del af hele projektet, siger Jesper Weihe, faglig sekretær i BJMF.

Det er den internationalt anerkendte østrigske virksomhed Mobil Baustoffe GmbH, der skal producere elementerne på en fabrik nær havnen i Sassnitz på den nordtyske ø Rügen. En testproduktion begynder senere på måneden.

Det er ikke lykkedes for Licitationen at få en kommentar fra CMT.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078