23948sdkhjf

Vejefterslæb kan blive mindre

Ifølge FRI er besparelserne på snerydning og saltning en oplagt mulighed for at gøre op med efterslæbet på vejene
Mindre sne er lig med mindre salt på vejene. Det tærer mindre på asfalten og betyder derfor, at kommunernes efterslæb på vejvedligeholdelsesområdet ikke bliver forværret så meget, som det kunne være blevet, hvis vinteren var hård. En oplagt mulighed ifølge Foreningen af Rådgivende Ingeniører til at gøre noget ved efterslæbet.

- På grund af den milde vinter sparer kommunerne i år mange penge på salt. Samtidig betyder den mindre brug af salt og de færre skift mellem frost og tø, at vejene slides mindre end under en normal vinter. Det giver dels kommunerne en direkte økonomisk besparelse, dels giver det mulighed for, at en del af efterslæbet på de kommunale veje kan blive indhentet allerede i 2014, siger FRI’s direktør Henrik Garver.

Kan være dyrt at spare

Ifølge en nyligt udgivet Cowi-rapport koster det samfundet over fem mio. kroner, når kommunerne sparer en mio. kroner om året på vejvedligeholdelse.

- I denne sammenhæng er én krone sparet ikke lig med én krone tjent. Veje, der ikke bliver vedligeholdt eller fornyet koster både trafiksikkerhed og kørekomfort - billister må køre langsommere på hullede veje og risikoen for ulykker øges, hvis vejunderlaget ikke er optimalt, forklarer Henrik Garver og uddyber:

- Jo længere kommunerne venter med at reparere vejene, des dyrere bliver det. En vej består af mere end blot det øverste lag asfalt. Det underliggende bærelag skal for eksempel sikre mod nedsivende vand, og går der først hul på det, kan det blive en bekostelig affære at udbedre skaderne. Det er derfor kommunerne bør gribe mulighederne fra den milde vinter, og sikre at vi begynder at indhente efterslæbet allerede i 2014.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094