Risiko for fortsat asfaltefterslæb
Asfaltindustrien appellerer til at der laves ny flerårig vedligeholdelsesaftale
- I modsat fald falder vedligeholdelsen til under et bæredygtigt niveau, og så vil de seneste års ekstraordinære indsats være delvis spildt, siger Anders Hundahl, direktør i Asfaltindustrien.
Stadig efterslæb
Vejdirektoratets statusrapport 2012, der netop er udkommet, viser et stærkt voksende antal kilometer statsvej med slidlag, der er under fem år.
På bare et par år er andelen af veje med ny asfalt vokset med 50 procent. Samtidig er andelen af vejstrækninger med slidlag, der er mere end 16 år gammelt, faldet fra 2009 til 2011. Andelen af kilometer statsvej med asfalt, der er mere end 16 år, udgør skønsmæssigt knap en fjerdedel.
- Det viser, at der fortsat er et efterslæb. Man er nået et stykke af vejen, og Vejdirektoratet har været knaldgod til at få masser af asfalt for pengene. Problemet er, at pengene snart er brugt og at der fortsat er et efterslæb, som bør indhentes, siger Anders Hundahl på baggrund af Vejdirektoratets status.
Brug for ny aftale
I december 2009 blev der indgået en politisk aftale om en ekstraordinær indsats for vedligeholdelse af statens veje. Aftalen er firårig og løber også i 2013. En del af 2013-pengene er imidlertid som et led i regeringens kickstart rykket frem til 2012.
- Det betyder, at der faktisk allerede fra 2013 igen opbygges efterslæb, og det er på alle måder uhensigtsmæssigt. Det er skidt for vejene og skidt for økonomien, fordi man erfaringsmæssigt ved, at det koster to til tre gange så meget at indhente udskudt vedligeholdelse som at gennemføre den i tide.
Fornuftigt at rette op
Man har tjent penge på at rette op på vedligeholdelsen, og så vil det være dumt og ærgerligt at falde tilbage til et niveau, hvor der bruges færre penge til vedligeholdelse, end der er behov for, hvis niveauet skal holdes, siger Anders Hundahl.
Asfaltindustrien opfordrer derfor politikerne til at lave en ny flerårig aftale, som dels får indhentet den resterende del af efterslæbet dels indebærer årlige bevillinger på et bæredygtigt niveau, som sikrer løbende vedligeholdelse i en størrelsesorden, så der ikke oparbejdes nyt efterslæb.
- Ud over at det er sund fornuft rent økonomisk, så vil det også betyde, at Vejdirektoratet og branchen ved, hvad man har at rette sig efter.