Kendt handelsstrøg skal moderniseres
Amagerbrogade står foran en omfattende renovering, der skal give bedre forhold for ikke mindst cyklister
Ifølge teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) skal Amagerbrogade være en af Københavns bedste strøggader, og hun går derfor efter 120 mio. kroner til projektet ved de kommende budgetforhandlinger i København.
- Amagerbrogade er allerede Amagers vigtigste handelsgade. Jeg vil gerne give butikkerne og de handlende bedre forhold ved at gøre gaden til en af byens bedste strøggader. Gaden skal indrettes, så den får de optimale forhold for fodgængere, cyklister og brugerne af den kollektive trafik, der står for 80 procent af indkøbsturene i København, siger Ayfer Baykal med en henvisning til en ny rapport om københavnernes indkøb og transportvaner.
30.000 cyklister
En fornyelse af Amagerbrogade fra Christmas Møllers Plads til Vejlands Alle kommer til at koste cirka 120 mio. kroner.
Projektet vil samtidig give bedre forhold for gadens op mod 30.000 cyklister, når cykelstierne bliver opgraderet til cykelsuperstier. Det skal få endnu flere pendlere til at cykle på strækningen.
Også de mange passagerer i byens travleste buslinjer 5A og 250s kan se frem til at komme hurtigere til og fra arbejde, når bussernes får nemmere ved at komme frem i gaden.
For at gennemføre forbedringerne for det store flertal af de handlende, er det nødvendigt at reducere biltrafikken med 50 procent på Amagerbrogade ved at flytte den gennemkørende trafik til blandt andet Ørestads Boulevard. Men det betyder ikke, at gaden skal være bilfri.
- Vi skal udvikle Amagerbrogade i tæt dialog med og respekt for de lokale ønsker. Jeg er helt med på, at detailhandlen har brug for vareleveringer, ligesom områdets beboere og gæster skal kunne komme til og fra området i bil. Men den gennemkørende trafik ønsker jeg at reducere, så vi kan få plads til bedre byliv", siger Ayfer Baykal, der vil invitere lokaludvalg og lokale handelsforeninger med i udviklingen af helhedsplanen for Amagerbrogade.
Minister inddrages
Projektet møder dog modstand helt ind på Christiansborg, hvor Venstre nu trækker transportminister Henrik Dam Christensen ind i sagen.
Det er Venstres hovedstadsordfører Martin Geertsen, som i en række spørgsmål vil bede ministeren redegøre for konsekvenserne af SF-borgmester Ayfer Baykals forslag om at fjerne biler fra Amagerbrogade.
Martin Geertsen frygter blandt andet for butikslivet på Amagerbrogade.