Eksperter skyder på dyre projekter
Småt er godt, hvis man vil have noget for sine infrastrukturinvesteringer, siger Produktivitetskommissionen. Prestigeprojekterne får samfundsøkonomisk baghjul af mere lavpraktiske tiltag som supercykelstier og smartere tilkørsler til motorveje
Produktivitetskommissionens analyserapport Infrastruktur var derfor imødeset med en vis spænding, og i går blev den offentliggjort på et pressemøde i København.
Rapporten er den femte ud af seks analyser fra kommissionen, og den kommer med en række anbefalinger til, hvordan produktiviteten kan styrkes i Danmark. Både i forhold til at bygge infrastruktur og i forhold til at bruge den.
I rapporten fokuserer eksperterne på to områder, dels transport, hvor det offentlige hvert år anvender store summer på udbygning og vedligeholdelse af veje og jernbaner, dels digital infrastruktur, som sikrer hurtig bredbånd samt fastnet, mobiltelefoni og kabel-tv.
Det sidste område kan få betydning for især anlægsbranchen, da flere store nedgravningsprojekter kan komme i spil.
Et tab på 21 milliarder
Formand for kommissionen, Peter Birch Sørensen, præsenterede rapportens konklusioner, der på lange stræk er kritiske over for en række nye og igangværende projekter.
- Det samfundsøkonomiske tab har været på 21 mia. kroner, eller med andre ord: 40 procent af pengene til transportinfrastruktur i perioden 2002-13 er urentable, siger Peter Birch Sørensen.
Kommissionen peger på flere projekter, som ikke giver det samfundsøkonomiske afkast, som oprindeligt har været meningen. Det gælder for eksempel en række jyske motorvejsstrækninger. Derimod er der dokumenteret god økonomi i mere lavpraktiske løsninger som cykelstier og bedre tilkørsler til motorveje.
Småt er godt
Produktivitetskommissionen bygger blandt andet sit arbejde på gennemgang af 100 analyser om transport gennem de sidste 10 år, og anbefalede derfor i går en bedre prioritering af investeringerne, så pengene bruges der, hvor der er størst trængsel og i korridorer med meget trafik.
- Der vil dermed blive tale om investeringer, der øger sammenhængen i områder med stor koncentration af økonomisk aktivitet. Desuden anbefaler vi, at staten prioriterer de internationale forbindelser, som for eksempel lufthavne. Lige nu er området temmelig ukoordineret, siger Peter Birch Sørensen.
Hvad med byudvikling?
I løbet af i går strømmede det ind med kommentarer til kommissionens delrapport:
Metroselskabets adm. direktør, Henrik Plougmann Olsen, finder det vigtigt at understrege, at rapporten kun ser på produktivitet.
- Normalt ville man jo se på hele afkastet af investeringen og dermed også medtage byudvikling og vækst, tiltrækning af erhvervsliv og ejendomspriser. Alle disse aspekter har kæmpestor værdi, siger Henrik Plougmann Olsen, som tilføjer:
- Alle, der bevæger sig rundt i København, kan jo se, hvilken gevinst metroen har været for hovedstadsområdet. Vi ved, at det har afgørende betydning både for virksomheder og borgere, hvor langt der er til nærmeste metrostation. Ved Amager Strand og Flintholm har metroen haft vigtig betydning for byudvikling. Jeg tror ikke, at vores 55 millioner årlige passagerer ser metroen som en håbløs investering.
Vigtigt at prioritere
Dansk Byggeri bakker op om anbefalingerne og kritikken fra kommissionen:
- Der er grænser for, hvor mange penge samfundet kan bruge på udbygning af infrastrukturen. Derfor er det naturligt og nødvendigt at prioritere, så pengene bliver brugt bedst muligt. Det er vigtigt, at beslutningsgrundlaget bygger på samfundsøkonomiske analyser.De projekter, hvor pengene ikke passer, bør man slet ikke sætte igang, siger Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri.
Han tilføjer, at tabet på de 21 mia. kroner bør give politiske panderynker, såfremt der er klar dokumentation for, at investeringerne er unødige. Det er for eksempel flere penge, end det koster at anlægge en stærkt savnet østlig omfartsvej i København, siger Lars Storr-Hansen.
Fastholde arbejdspladser
Også Foreningen af Rådgivende Ingeniører var i går klar med en kommentar:
En god infrastruktur vil øge mobiliteten og være med til at fastholde arbejdspladser og arbejdskraft uden for hovedstadsområdet. Og færre trafikpropper vil styrke produktiviteten, siger adm. direktør i FRI Henrik Garver.
Han tilføjer:
- Vi er enige med kommissionen om, at investeringer i transportinfrastruktur bør foretages der, hvor der er størst trængsel. En havnetunnel i København giver derfor god mening. Men der bør også investeres i de kommunale veje, der udgør 95 procent af det danske vejnet. Det er er et stort problem for samfundet, at vejene i dag er kraftigt præget af mange års lappeløsninger. Kommunernes investering i vejvedligehold er faldet med 10-15 procent siden 2007. Den vinkel synes ikke dækket i rapporten, siger Henrik Garver.