23948sdkhjf

JCB frisker op med nye modeller

Den britiske maskinproducent JCB har flere nyheder på programmet, blandt andet en ny gummihjulslæsser, og flere kræfter samt opgraderinger på flere modeller
Stedet er Spanien, nærmere betegnet Sydspanien cirka halvanden times kørsel fra Alicante, i et stort golfområde kaldet La Manga.

Stedet er kendt for godt vejr og køllesvingende golfturister, men just varmt var det ikke, da den europæiske fagpresse i sidste uge var der for at kigge på JCB’s nye maskiner. Hundekoldt og regnfyldt med temperaturer nede ved frysepunktet om aftenen.

Tilsæt så en piskende regn og en grusgrav. Så har du ingredienserne til en helt normal dansk arbejdsdag for JCB-maskinerne, og således er det under meget realistiske forhold, at maskinerne tages i nærmere øjesyn.

Ny hjullæsser

For danskerne er den nye gummihjulslæsser 457 WLS på 20 tons, interessant, fordi den har den nye Tier 4 motor, stort set svarende til den europæiske Stage 3B, som er de nye miljøkrav til motorerne. Denne maskine er udstyret med en stor Cummins motor på 8,9 liter, og har det nye JCB system med torque lock system. Desuden er der mulighed for en 100 procents spærring. Det skyldes et nyudviklet akselsystem, som for første gang ses på denne type hjullæssere. Motoren yder 250 HK, hvilket er 16 procent mere end den foregående model.

Af andre ting kan nævnes kabinen, som i princippet er uændret i forhold til tidligere modeller, men som er opgraderet indvendigt med nye farver og ikke mindst en bedre skærm af LCD-typen. Hydraulikolietanken er flyttet fra under trappen til bag kabinen, hvilket beskytter den bedre for skrammer med videre. Modelmæssigt erstatter denne den gamle 456-hjullæssermodel fra JCB. Denne er dermed den nye topmodel i denne serie.

Ny minigraver

Model 8026 CTS er den nye 2,7 tons minigraver med bagende. Den produceres sideløbende med ZTS, som er uden bagende. Ønsket med den nye model har været at gøre den mere stabil, og det er lykkedes, og med den fordel, at den lige præcis stadig kan køres på en trailer, hvilket mange danske kunder sætter stor pris på.

Maskinen er udstyret med et proportionalt styret joy-stick, hvilket bevirker, at den er at køre som en større gravemaskine. En forbedret ventilblok giver et større flow og udmønter sig i mere vandring og en bedre og mere præcis styring.

Denne model har auto kick-down som betyder at når du kører med maskinen på båndene, og træder speederen helt ned, går den automatisk i 2. gear. Maskinen har fået en lidt større kabine som især giver lidt mere benplads.

Som noget nyt er alle JCB’s gravemaskiner i størrelserne mellem 11,5 og 18 tons ny udstyret med JCB’s egen Dieselmax motor.

Når man tænker på, at det kun er en halv snes år siden, at JCB startede sin egen motorproduktion, er det imponerende hurtigt, at motorerne har fundet indpas, ikke blot i JCB’s egne maskiner, men også i andre mærker.

Motorerne lever op til alle de seneste emissionskrav, og det er målet at være med helt fremme, når det gælder miljøet. Faktisk er der mulighed for at spare helt op til 24 procent på dieselforbruget på denne modelrække.

Dog sælges der faktisk fortsat i dele af verden maskiner med Tier 2 motorer. Det kan naturligvis give anledning til spekulationer om, hvorfor, men det er ikke alle steder, at kravene er så skrappe som i den vestlige del af verden.

Og prisen er en afgørende faktor - nemlig op til 12.000 euro. Til gengæld kan man glæde sig over at de vestlige modeller er fremtidssikrede rent miljømæssigt.

Flere opgraderinger

På gravemaskinesiden har man også opgraderet en modelrække af mellemstørrelsen.

Her skal fremhæves et nyt kabine- og frontrudedesign, hvor glasset ikke længere er buet, og knækket er flyttet nedad, således at man får et langt bedre udsyn.

At glasset er fladt, betyder at det er langt billigere at udskifte. Selve kabinen er nyudviklet og forstærket i rammen efter de såkaldte ROPS-principper (Roll-over-protection, red).

Også skridstyrede

En opgraderet serie af skridstyrede læssere blev også præsenteret, men er ikke specielt for det danske marked, hvor der sidste år blev solgt omkring 20 af denne type maskiner.

Modellerne er kendetegnet ved sidedør, fremfor adgang til kabinen via skovlarmen. Desuden er de opbygget efter samme princip som en teleskoplæsser med en skovlarm, der går ind på den ene side af kabinen. Denne løsning er der nogen der har været bekymrede over, fordi man mener at den bliver for hårdt belastet, men det er ifølge JCB selv ikke tilfældet. Den er overordentligt stærkt bygget op, og kan sagtens klare belastningen.

Endelig så vi også to nye modeller af teleskoplæssere, men dem har vi omtalt tidligere.

En ny rendegraver nemlig 1CX har også set dagens lys. Den er baseret på de skridstyrede modeller.

Nogle af de nye modeller vil ifølge den danske importør, Nicolaisen & Larsen blive vist frem på Entreprenør & Håndværk i Herning senere på året. Det gælder blandt andet den nye minigraver.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126