Brug de lokale muligheder i Polen
Økonomi og finansiering i Polen er et spørgsmål om at bruge lokale muligheder, mener danske byggevirksomheder
- Det vigtigste er, at du vælger den eksportstrategi, der passer til dine ressourcer og til det marked, som du skal ind på. All business is local, fastslår IBF-direktør Preben Rosenkilde i en udtalelse, som Dansk Byggeri har med i sit politike papir for byggematerialer.
Den anden bølge
Samme fokus på lokal økonomi og finansiering fremgik af et eksportseminar, som Danmarks Ambassade i Warszawa holdt med Væksthus Nordjylland og Nordvestjysk Erhvervsråd i september i Aalborg og Holstebro.
Der kom gode råd fra især den anden danske bølge i Polen. Kun få som Velux, TK Development og Per Aarsleff var med fra starten af 1990erne, hvor Polen krævede en vis størrelse - og vilje. Anden bølge fra 2000 og frem fik andre udfordringer.
BIC Electric fra Herning med afdeling i Szczecin er en elteknisk virksomhed, og marketing- og kommunikationschef, Pernille Mu¨ller Andersen, fortalte om et langt forstudie i et område, hvor få talte engelsk i 2002, kompliceret administration og hjælp, som var svær at få.
Et skifte er sket
Men der er sket et skifte: Nu er det let at få hjælp og assistance. Der er kommet et godt, dansk netværk. Hertil billig arbejdskraft med gennemsnitsløn på en fjerdedel af en dansk og nem vej til leverandører og kunder.
Det danske transportfirma DSV"s polske chef, Maciej Walenda, lagde også vægt på skiftet til moderne infrastruktur og erfarne it-teams. Og så er nem transport på vej over Femern.
Tilbage er der fordommene. Chefkonsulent Anita Kurowska Larsen fra Dansk Byggeri påpeger, at myten om bestikkelse som en del af gamet ikke holder længere.
- Det er blevet et ægte EU-land, fastslår hun.