Arkitektur skal være en god forretning
Som ny direktør hos Danske Ark vil Lene Espersen styrke arbejdet med at sikre kvalitet samt kæmpe for en sundere forretning hos tegnestuerne
Det skete torsdag, da en dramatisk vinterhimmel og solindfald på samme tid sørgede for at oplyse den store kantine på syvende etage i det nybyggede Industriens Hus i København.
Her var der lagt op til både et goddag og et farvel på én gang. Et goddag til den drevne Christiansborg-politiker, som fra de nye omgivelser hos DI på Rådhuspladsen blandt andet skal få arkitekterne mere op på den politiske scene. Og et farvel til arkitekt Pia Wiberg, som gennem syv år har været formand for arkitekternes arbejdsgiverforening og de seneste måneder også fungerende direktør.
Alt er ikke lige godt
Lene Espersen glæder sig tydeligvis til at begynde i det nye job.
- Mange har spurgt mig, hvorfor jeg dog har sagt ja til at blive direktør for nogle arkitekter i stedet for at fortsætte på Christiansborg, hvor jeg har levet mit liv i 20 år. Og svaret er, at jeg blev tilbudt et drømmejob. Jeg har været et sted i mange år, hvor vi har kæmpet for kulturpolitiske landvindinger, og jeg tør godt sige højt, at alt ikke er lige godt. Jeg tror på det kulturbærende. Noget er bedre end andet, og kvalitet betyder noget - og det har været en del af mit liv altid, sagde Lene Espersen til de mange fremmødte.
Danske Arks bestyrelsesformand, Kolja Nielsen, sagde i sin velkomst til Lene Espersen, at der allerede ved det første møde i ansættelsesudvalget var en særlig aura om den tidligere toppolitiker, og at den udstråling naturligvis var noget, organisationen kan bruge.
- Allerede ved vores første måde talte du meget engageret om arkitektur, og hvordan vores branchestrategi bedst kunne implementeres. Og det viste for os i udvalget, at du kan tilegne dig temmelig kompleks viden på kort tid og effektivt returkommunikere det. Og det kan godt være, det kommer som en overraskelse for mange her i lokalet, men når arkitekter taler om arkitektur, så taler de kun til arkitekter. Og det er du allerede ved at lave om på. Du kan fortælle om arkitektur, så alle andre også får noget ud af det, sagde Kolja Nielsen.
En stærkere forretning
Lene Espersen kvitterede i sin otte minutter lange tale for tilliden ved at rette opmærksomheden på den særlige kultur, som mange arkitektvirksomheder er præget af, og det omdømme, de har.
- De fleste har en stor - ja, næsten næsegrus - beundring for arkitekter, og det er fantastisk nu at være i spidsen for en forening, som alle kan lide og gerne vil hjælpe. Men jeg ved jo godt, at når regningen skal betales, er det en anden sag. Derfor bliver det en vigtig opgave for mig at få den branchestrategi, der blev vedtaget sidste år, sat i værk. Det handler jo blandt andet om at skabe en stærkere forretning. For det ligger meget i faget, at arkitekter arbejder utrolig meget gratis. Og præcis hvor meget, vil jeg gerne have svar på hurtigt, sagde hun.
Lene Espersen påpegede, at mange tegnestuers forretningsmodel betyder, at man kører med meget lave dækningsbidrag sammenlignet med stort set alle andre erhverv.
- Og det skal vi have gjort noget ved, selv om jeg selvfølgelig ikke siger, at enkeltmandsvirksomheder skal have en bestyrelse. Men efterhånden som de små bliver større og dygtigere, kan det give god mening med en rådgivningsfunktion, uden at det koster noget, sagde Lene Espersen.
Tilbage til tegnestuen
Også for afgående direktør Pia Wiberg var dagen bevæget. Men i lyset af et meget hektisk 2014, med flytning til DI og hendes tiltræden som konstitueret direktør efter Christian Lerche, var det også en lettet Pia Wiberg, der til Licitationen - Byggeriets Dagblad kunne sige:
- Det har været fantastisk at være med til, men nu glæder jeg mig også til at komme tilbage til min tegnestue (Wiberg Arkitekter, red.)
Bestyrelsesformand Kolja Nielsen takkede da også for den store indsats:
- Det er i høj grad din fortjeneste, at vi er kommet tørskoede i land. Du har gjort en hel fantastisk indsats, og du modtog fuldstændig fortjent stående klapsalver på generalforsamlingen for dit store organisatoriske talent, for dit engagement, og for at du bliver ved med at insistere på, at arkitekturens kunstneriske kerne og forretningsmæssige fremtid ikke er hinandens modsætninger men forudsætninger.