23948sdkhjf

Byggeri i verdensklasse kræver dygtige entreprenører

Danske ingeniører er blandt de dygtigste i verden. Især de store, faste forbindelser har givet international genlyd. Storebælts Østbro er den tredje længste hængebro i verden, Øresundsbroen er den længste tog- og bilbro i Europa og Øresundstunnelen er Europas længste tog- og biltunnel.

Men kun indtil vi får bygget Femern-tunnelen. Med en længde på cirka 18 km bliver den fire og en halv gange længere end Øresundstunnellen og dermed verdens suverænt største sænketunnel.

3.000–4.000 mand vil være beskæftiget på byggepladserne ved Rødbyhavn og Puttgarden, og det vil i en årrække være et af de absolut største infrastrukturprojekter i Europa.

De store projekters kompleksitet med vej, jernbane, landanlæg, marine forhold og ikke mindst sikkerheds- og miljøforhold tvinger ingeniører, miljøteknikere, rådgivere og myndigheder til at udvikle nye metoder og samarbejdsrelationer, som kan anvendes i fremtidige projekter.

Skalaen i projektet stiller også ekstra store krav til underleverandørerne, som både skal være fleksible og kunne agere på en international og kompleks byggeplads. Der bliver lagt stor vægt på, at vores entreprenører drager omsorg for arbejdsmiljøet, sikkerheden på byggepladsen og hensynet til naboerne.

Historisk set står tunnelbyggeriet på skuldrene af en stolt dansk tradition. Det var med ingeniør- og rådgivningsfirmaet Christiani & Nielsen i spidsen, at moderne sænketunneler i beton blev udviklet og bygget i Europa.

Firmaet udviklede den første europæiske sænke-tunnel, som blev bygget i Holland i 1940’erne, og var rådgivere, da den første blev bygget i Danmark i form af Limfjordstunnelen, som åbnede i 1969.

Siden kom byggeriet af blandt andet Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, hvor danske ingeniører var med til at føre tunnelteknologien et skridt videre med blandt andet serieproduktion af tunnelelementer og et på det tidspunkt innovativt ventilationskoncept i Øresundstunnellen.

Det var to vigtige forbedringer, som dels gjorde det muligt at producere tunnelelementerne under tag tæt på land nær det sted i Øresund, hvor de skulle anvendes, dels muliggjorde ventilation på langs i stedet for på tværs.

Siden da er konceptet forfinet yderligere under tunnelbyggerier med dansk deltagelse i Tyrkiet, Kina og Sydkorea, hvor danske eksperter har været involveret i byggeriet af nogle af verdens længste og dybeste sænketunneler.

Der er altså ingen tvivl om, at danske rådgivere, ingeniører og entreprenører ligger inde med en ekspertise i verdensklasse.

Når vi nu snart for tredje gang på kun 25 år iværksætter et megaprojekt som Femern-forbindelsen, er det med til at bevare og udvikle en know-how, der giver danske virksomheder en stærk konkurrencemæssig fordel, i både ind- og udland.

Som sidegevinst i projekteringen har vi desuden opbygget en sand guldgrube af viden for ingeniører, geologer og biologer. Der er blandt andet foretaget nogle af de hidtil mest omfattende prøver af havbundsmateriale samt kortlægning af strømforhold herhjemme.

Femern A/S er i dialog med blandt andre ingeniøruddannelserne om, hvordan den danske ingeniørverden får mest mulig glæde af den viden og udvikling, som skabes i forbindelse med tunnelbyggeriet.

Det er vigtigt, at vi bibeholder og udvikler den ekspertise i verdens-klasse, som de faste forbindelser har givet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094