23948sdkhjf

Fra et hestespor til moderne vej

Sønderborg fandt en genvej til en økonomisk fordelagtig renovering af en sammenbrudt vej
Sønderborg Kommune fik i løbet af vinteren et stort problem. 1,8 km bivej brød sammen over en kort periode med tøbrud. Krakeleret asfalt med råjord og ler vendt rundt i overfladen.

- Det er den værste vej jeg har set i de 20 år jeg har beskæftiget mig med belægningsvedligeholdelse, siger Jette Bork fra Sønderborg Kommune.

Vejen er historisk set startet som et hestevognsspor, der siden er "opgraderet" til først til en grusvej og siden asfaltbelagt. Lige som mange af den type små veje på landet.

Vejen fungerer som én ud af to forbindelsesveje mellem en landsby og trafikvejnettet. Den anvendes af personbiler og cyklister, men i særdeleshed af tung landbrugs- og vognmandstrafik. Hele vejstrækningen skulle renoveres. Vejen er omgivet af landbrugsjord på begge sider langs de 1,8 km, så der er ingen reel mulighed for at ændre vejføringen, ligesom det vil være dyrt at leje "nabojord" under et eventuel renoveringsarbejde.

- Materialerne kunne ikke anvendes som underlag for mere asfalt, og det ville være dyrt at køre dem væk, fordi de var blandet sammen. Genanvendelse på traditionel vis var derfor ikke attraktivt. Jeg ville derfor bare gerne kunne knuse, homogenisere og planere den eksisterende vejkasse for at bygge videre på den, siger Jette Bork.

Ny billigere løsning

Jette Bork havde dels hørt om en ny løsning på et seminar "Vejens Konstruktion" på Vingstedscentret, hvor Wirtgen Denmark A/S havde haft et indlæg om renovering af veje med opblanding af asfalt, kalk og cement med den eksisterende vejkasse, og dels havde Jette set metoden anvendt på den nyligt etablerede motorvejstrækning mellem Sønderborg og E45.

- Da jeg så den nye store maskine fræse kalk ned i et 50 centimeter tykt lag ler til en homogen blanding, forekom det realistisk, at metoden kunne anvendes til forsøget. Det afgørende ville da være at finde den rigtige mængde af bindemiddel (kalk og cement) og asfaltbelægning og en entreprenør der kan klare sådan en opgave.

Også tung trafik

Jette Bork kontaktede Martin Peters fra SR-Gruppen A/S. Martin Peters, der også havde arbejdet med sine maskiner i forbindelse med etableringen af Sønderborg motorvejen, forventede at den gamle vej efter en stabilisering, sagtens ville kunne klare den tunge landbrugstrafik.

Efter en besigtigelse, forundersøgelser og et prisoverslag, der lød på ca. 25 procent af normalprisen, enedes man om at gå i gang med forsøget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094