23948sdkhjf

Lærlinge skal med i tilbudsprisen

Banedanmark stiller krav om oprettelse af praktikpladser for at få det i entrepriserne ved den ny København-Ringsted jernbane
Vil man som entreprenørvirksomhed have part i de tilsammen ti milliarder kroner, som de danske skatteydere putter i en ny jernbane mellem København og Ringsted, så skal man også være med til at uddanne fremtidens arbejdskraft. Det oplyser kontraktchef i Banedanmark Niels Sørensen overfor Licitationen.

Banedanmark har ladet sig inspirere af Københavns Kommune, der har anvendt uddannelsesklausuler siden sommeren 2010, hvor en opgaves varighed og størrelse i kontraktsum og lønomkostninger afgør, hvor mange praktikanter, der skal deltage i opgaveløsningen. I Banedanmark er det ikke forlods bestemt, hvor mange praktikanter en bestemt opgave skal kaste af sig.

Kravene er allerede indarbejdet i det udbudsmateriale, som er leveret til fem danske entreprenører og en østrigsk virksomhed, der er prækvalificerede til det allerførste udbud på den ny jernbane. Det drejer sig om fem broer på den københavnske vestegn. Det fremgår imidlertid ikke, hvor mange praktikanter, entreprisen skal give beskæftigelse til.

- Det skal vi aftale efterfølgende i et forhåbentligt tillidsfuldt samarbejde, men der bliver naturligvis tale om en forpligtende aftale, siger Niels Sørensen.

Færre pladser i anlæg

Regeringen har i sit regeringsgrundlag slået fast, at der skal indføres uddannelsesklausuler ved arbejde for det offentlige, men regeringen overvejer fortsat, hvordan det skal udformes. Niels Sørensen er dog ikke i tvivl om, at kravene vil blive gennemført i en eller anden form.

- Vi har imidlertid ikke kunnet vente med hensyn til de første udbud, så derfor har vi igangsat et tæt samarbejde med Vejdirektorat og har været i kontakt med Dansk Byggeri og Københavns Kommune. Det er disse drøftelser, der har først til klausulerne i de første udbud, oplyser han.

Banedanmark betragter ifølge sit oplæg en praktikant som en person med hvem entreprenøren har indgået en uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelse – eller en lignende uddannelsesordning i et andet EU-land, idet man ikke må stilles krav om at praktikanterne skal være danske.

Banedanmark har ikke noget bud på, hvor mange lærepladser, uddannelsesklausuler kan give. Man gør dog opmærksom på, at der er stor forskel på anlæg og byggeri, idet entrepriser inden for byggeriet indeholder væsentligt mere faglært arbejde. Endvidere udgør lønomkostningerne inden for byggeriet en større del af den samlede entreprisesum. Begge forhold gør, at anlægsområdet kan genere færre praktikpladser end byggeriet.

I første omgang er det jord-, bro- og tunnelentrepriser der udbydes. Om tre-fire år kommer de første udbud af de mere jernbanetekniske entrepriser. Også de vil også blive omfattet af uddannelsesklausuler.

Kun naturligt

Hos Byggegruppen i 3F hilses Banedanmarks beslutning velkommen.

- Det er kun naturligt, at staten som bygherre stiller krav til også uddannelse af fremtidens arbejdskraft, og vi forventer, at Femern og Vejdirektoratet følger trop, men det er vigtigt, at det bliver mere end blot et signal men et decideret krav, så vi er sikre på, at det rent faktisk giver lærepladser, siger Steen Boesen, uddannelseskonsulent i Byggegruppen.

- Vi håber, efterhånden som stat, regioner og kommuner kommer i gang med at kræve lærlinge ved deres bygge- og anlægsprojekter, at det kan aflæses i praktikpladsstatistikken, så flere unge for mod på at søge ind på vores uddannelser, siger han.

Alene i byggeriet mangler 2.300 unge en praktikplads, heraf er knap struktørlærlinge, som primært vil være i spil til jobbene ved anlæg af den ny København-Ringsted jernbane.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078