Nu får metroen flere lærlinge
Kontante krav sikrer lærepladser, når metroen graver videre til Nordhavn
Forskellen er, at lærepladserne på Cityringen skal skaffes ved frivillighed, mens der er hårde kontante krav til entreprenørerne på Nordhavnsmetroen.
Der er således udsigt til 28 årsværk lærlinge på Nordhavnsmetroen, mens der i øjeblikket er fra 14 til 19 lærlinge på de langt mere omfattende metroarbejdspladser på Cityringen.
Det oplyser Metroselskabets HR-chef Peder Mandrup Knudsen.
- Da Cityringen blev udbudt var der ikke fokus på at få lærepladser ved de store infrastrukturprojekter, og derfor blev det ikke indarbejdet som et krav ved udbuddet. Nu er der en forventning i samfundet om, at entreprenørerne ved de store projekter skal være med til at uddanne, og derfor er der indarbejdet krav om lærepladser udbud og kontrakter ved Nordhavnsmetroen, oplyser han.
Mulighed for bonus
Tre af fire kontrakter på Nordhavnsmetroen er faldet på plads. Et konsortium bestående af de tyske storentreprenører Hochtief og Züblin skal anlægge den godt to km lange dobbelttunnel og metrostationen under Nordhavn Station, mens kontrakten med at levere de tekniske installationer er vundet af italienske Ansaldo.
Det er de tre kontrakter under ét, hvor der er krav om 28 lærlingeårsværk.
Peder Mandrup Knudsen oplyser, at entreprenørerne skal udarbejde en plan for, hvordan man har tænkt sig at opfylde kravet.
- Det er ikke et krav, som entreprenører generelt er glade for. Det er jo et indgreb i deres frihed til at tilrettelægge arbejde, men de har taget pænt imod kravet og vist forståelse for det, og vi har bestemt også en forventning om, at de vil opfylde kravet, siger han.
Hvis entreprenørerne ikke opfylder lærlingekravet medfører det bod, mens de omvendt er stillet en bonus i udsigt, hvis de får flere end 28 lærlingeårsværk på kontrakterne.
Endnu ikke i mål
På Cityringen indgik Metroselskabet i sommeren 2011 en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri, BAT-kartellet og projektets hovedentreprenører om at skaffe flere lærlinge på projektet.
Målsætningen er, at fem-syv procent af de timelønnede på Cityringen skal være lærlinge.
Trods flere initiativer siden og inddragelse af blandt andet Byggeriets Uddannelser og de tekniske skoler har det vist sig vanskeligt at nå målsætningen.
- Vi er endnu ikke i mål, og med i øjeblikket 14-19 lærlinge afhængigt af hvilket arbejde, der er i gang, er vi cirka halvvejs, men vi tror fortsat på, at vi når målsætningen om mindst fem procent lærlinge, siger Peder Mandrup Knudsen.
Han oplyser, at man ud over samarbejde med de store faste udenlandske underentreprenører også gennem tæt kontakt med de mange danske entreprenører, der regelmæssigt er på metroarbejdspladserne, arbejder på at øge antallet af lærlinge. Desuden fokuserer man mere på, hvad der er lærlingerelevant arbejde og laver screening af de enkelte arbejdsopgaver.
- For eksempel har vi erfaret, at der hos Seli, der borer tunnelerne, i et vist omfang er basis for beskæftigelse af elektriker- og smedelærlinge til arbejdet med reparation og vedligeholdelse af boremaskinerne, mens vi har vurderet, at det ikke er relevant med lærlinge i forbindelse med det egentlige borearbejde, som kræver specialister. Vi har gennem partnerskabet lært, at noget arbejde er relevant til lærlinge, og andet ikke er, siger Peder Mandrup Knudsen.
Klausuler nødvendige
I fagbevægelsen, der de seneste år har været kraftig fortaler for brug af sociale klausuler ved store bygge- og anlægsprojekter, kommer tallene ikke som en overraskelse.
- Frivillige aftaler kan anvendes, når der er tale om danske firmaer, der arbejder med mindre opgaver for deres kommune, men når der er tale om de store bygge- og anlægsprojekter, som går til store entreprenører og ofte udenlandske konsortier, så viser metroprojektet med al tydelighed, at der skal anvendes hårde klausuler. Der er ingen vej udenom, at kravene skal stilles i forbindelse med udbud af opgaverne, hvis vi skal have et fornuftigt antal lærlinge på projekterne, siger Steen Boesen, uddannelseskonsulent i Byggegruppen i 3F.
Han anerkender, at Metroselskabet har gjort en stor indsats for gennem partnerskabsaftalen at få lærlinge på Cityringen.
- Der har været udvist stor kreativitet for i det mindste at få nogle lærlinge ind i nogle korte forløb, men det er rigtigt ærgerligt, at betonarbejdet ved alle stationer og arbejdsskakte ikke har givet et stort antal praktikpladser til struktørlærlinge, siger han.