De store fly skal til København
Københavns Lufthavn skal udbygges, så den kan håndtere 40 mio. rejsende om året
Det gør 24 millioner om året, men om 25 år skal det være noget nær det dobbelte. Derfor lancerer Københavns Lufthavn nu en storstilet plan for udbygningen af Nordens største lufthavn, så den om 25 år kan håndtere 40 mio. årlige rejsende.
Men modsat mange af lufthavnens europæiske konkurrenter indebærer det ikke en ny selvstændig terminal, men derimod en gradvis forøgelse af kapaciteten i de eksisterende fire terminaler.
- Efter min mening er det ikke optimalt at bygge nye, selvstændige terminaler, for udbygningen i etaper har flere fordele. Halvandet års analysearbejde har vist os, at vi for det første undgår at bygge overflødig kapacitet. For det andet fastholder vi en lufthavn under ét tag", hvilket er vigtigt for passageroplevelsen, og for det tredje giver udbygningen i etaper os hele tiden muligheden for at tilpasse os trafikudviklingen samt anvende den nyeste teknologi, siger adm. direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
Forlængede fingre
De foreløbige planer betyder, at den nuværende Finger B forlænges med plads til flere gates og standpladser til mellemstore fly, der betjener ruter i Skandinavien og resten af Europa.
Samtidig ønsker Københavns Lufthavn at udvide rutenettet med flere oversøiske destinationer, hvilket også kræver plads til større fly, der flyver til for eksempel Sydøstasien og Sydamerika.
Derfor skal den nuværende Finger C, som benyttes til ruter uden for Europa, forlænges. Men de meget store fly som Airbus A380 kræver plads, og derfor skal udbygningen også gøre plads til disse fly, og i takt med flyselskaberne ønsker at indsætte de store fly på ruter til København udvides dels start- og landingsbaner, ligesom der skal etableres en ny Finger E.
Endelig har Københavns Lufthavn også planer om at bygge en ny station til højhastighedstog, der kan bringe rejsende fra både Oslo og Hamborg til København.