15-årige vejkontrakter skubber Skanska ud
Colas har opkøbt Skanska Asfalt for at styrke positionen på det danske marked
Rygtet dukkede op i kølvandet på rygtet om, at Pankas, Munck Asfalt og Skanska Asfalt ikke ville byde sammen på Vejdirektoratets store vejudbud.
En af grundene til, at Skanska Asfalt har valgt at trække sig ud af Danmark, er ifølge tidligere direktør i Skanska Asfalt Bjarne Kjærside, at kommunerne siden starten af 00erne i stigende grad anvender funktionskontrakter.
- Der er efterhånden en del 15 år lange funktionskontrakter i Danmark, og det er ikke et koncept, som vi har syntes var rigtig at arbejde med. Fordi der kommer flere og flere til, og dermed svinder det tilgængelige marked for os, har vi valgt at afvikle virksomheden i stedet for at kæmpe en umulig kamp, siger Bjarne Kjærside, som bekræfter, at salget var årsagen til, at de tre ikke er gået sammen om at byde og uddyber:
- Dybest set handler en funktionskontrakt om at låne kommunerne nogle penge for at få sat vejene i stand og så holde dem på et tilpas niveau. I Skanska er vi ikke interesseret i at være bank for kommunerne.
Til spørgsmålet, om den generelle hårde konkurrence på asfaltmarkedet også har været en faktor i beslutningen, siger Bjarne Kjærside:
- Overordnet kan jeg sige, at vi har taget en vurdering af, hvor vi investerer pengene bedst.
Colas opruster
Ifølge de senest offentliggjorte regnskabstal fra 2012 har Colas en omsætning på 688 mio. kroner, mens Skanska Asfalt havde en omsætning på 260 mio. kroner.
Ved opkøbet - som dog ikke omfatter Skanskas aktiviteter i Aalborg - tager Colas et stort skridt mod NCC Roads, som med en omsætning i 2012 på 1,8 mia. kroner er den største danske asfaltaktør.
- Baggrunden for opkøbet er meget simpel. Vi ønsker at udvikle Colas, og det fik vi muligheden for med købet af Skanska, siger adm. direktør i Colas Danmark Hans Oluf Krog.
Konsekvenser?
Colas har med opkøbet overtaget omkring 90 ansatte fra Skanska. Hvorvidt Colas vil fyre medarbejdere, vil Hans Oluf Krog ikke sige meget om på nuværende tidspunkt, men han siger:
- Sammenlægninger vil altid have personalemæsige effekter, men hvordan omfanget vil være vil jeg ikke kommentere lige nu, men langt det meste af forretningen kører videre.
Med opkøbet overtager Colas to asfaltfabrikker og en emulsionsfabrik. Colas har selv syv asfaltfabrikker og en emulsionsfabrik. Til spørgsmålet om, hvorvidt fabrikker vil lukke i kølvandet på opkøbet, siger Hans Oluf Krog, at man vil bruge så meget grej som muligt til de opgaver, der er, men nærmere vil han ikke komme det. Han forventer, at man har en afklaring på effekterne af opkøbet i løbet af en måned.
Aalborg udskilt
Colas har ikke ønsket at købe Skanskas fabrik og aktiviteter i Aalborg, og den del blev derfor udskilt i selskabet Aalborg Asfalt Aps, som har omkring 30 ansatte.
Fravalget fra Colas side skyldes ifølge Hans Oluf Krog:
- Først og fremmest har vi en fabrik der i forvejen, men ud over det kan man sige, at Aalborg-markedet er meget presset.
Nu vil Skanska forsøge at sælge Aalborg Asfalt Aps til anden side.
- Indtil videre kører vi videre med den bemanding, vi har deroppe, siger Bjarne Kjærside.
Det undrer ikke adm. direktør i Asfaltindustrien, at der er sket opkøb i asfaltbranchen.
- Med den konkurrencesituation, der er i asfaltbranchen lige nu, kan det ikke undre, at der sker konsolidering, siger han.