Døgnåbent er ikke en døgnflue
24-timers adgang til et byggecenter i København har vist sig at være så stor en succes, at Stark har besluttet sig for at fastholde ordningen og muligvis indføre den andre steder
Ordningen er så populær, at regionsdirektør i Stark København Lasse Frederiksen over for Licitationen - Byggeriets Dagblad understreger, at ordningen er kommet for at blive.
- Der er ingen tvivl om, at kunderne er der. Vi oplever en overraskende stor efterspørgsel. Vi har endda set en fordobling af de budgetter, vi havde lavet for omsætningen, siger han og fortsætter:
- Mange tvivlede på, at der reelt ville være et marked, men tvivlerne har virkelig fået syn for sagen. Ordningen er ikke en døgnflue. Den er kommet for at blive.
Lasse Frederiksen ønsker ikke at gå i detaljer, når det gælder kroner og øre, men han påpeger, at der lige fra dag ét er kommet kunder på alle tider af døgnet. Det gælder både lokale, jyske og udenlandske.
- Der er mange jyske håndværkere i København. De arbejder typisk igennem for fuld skrald mandag til torsdag, inden de tager hjem på weeekend, og de får derfor løbende brug for materialer - og det på alle tider af døgnet, siger han.
Mest overraskende mener Lasse Frederiksen, det er, at 55 procent af omsætningen faktisk er faldet på de professionelle kunder.
Hos Stark havde man nemlig en forventning om, at det især ville være private kunder, der ville gøre brug af ordningen.
- Men sådan har det altså ikke vist sig at være, selvom de selvfølgelig også løbende kigger forbi, siger han.
Overvejer udvidelser
Ordningens popularitet har fået Stark til at overveje udvidelser. Det gælder eksempelvis til afdelingen i Skejby ved Aarhus.
- Men der er ikke truffet en beslutning på det punkt endnu, siger Lasse Frederiksen.
Han understreger, at tilstrømningen til det åbne byggemarked også har fået Stark til at overveje sine åbningstider på et mere generelt plan.
- Ordningen har vist os, at det ikke nødvendigvis er den rigtige løsning at lukke kl. 17 eller 18. Omsætningen i aftentimerne viser, at det måske ville være en bedre idé, hvis vi nærmer os et tidspunkt, der hedder kl. 20 eller måske endda 21, siger han og påpeger, at åbningstider generelt er i opbrud i disse år.
- Dem, der formår at gøre sig tilgængelige for kunderne, når de har tid, er dem, der vinder i sidste ende. Det er dem, der tiltrækker, siger han og fremhæver eksemplet med det seneste skybrud i København.
- Her væltede det ind med kunder ude i butikken, som skulle have affugtere og andre ting. Der fik vi virkelig vist vores værd, siger han.