23948sdkhjf

Ambitiøs udvidelse af havn er sat på pause

En ny bestyrelse for Hanstholm Havn vil have planer for baglandsarealerne på plads, inden man går videre med stort projekt om ny ydermole
En ny bestyrelse for Hanstholm Havn har ikke mistet troen på at få gennemført en storstilet udvidelse af havnen til knap en mia. kroner. Men bestyrelsen gør op med den hidtidige bestyrelses strategi, sætter udvidelsesplanerne på pause og smider samtidigt rådgiverne på porten.

- Det er vores opfattelse, at der hidtil har været for ensidigt fokus på ydermolen som den eneste nøgle til fremtidig succes. Der er ingen forretning, før der sker en udvikling af havnen og arealerne i baglandet, siger den nye bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

Han blev indsat af Thisted Kommune i foråret og afløste bestyrelsesformanden gennem 12 år, Poul Arne Jensen, der ikke ønskede at fortsætte, fordi han ikke følte, at han og den afgående bestyrelse havde kommunens opbakning.

Dobbelt så dyr

Det er da også en markant anden tilgang, den nye bestyrelse har til havnens udvikling og til gennemførelse af et stort projekt med en ny ydermole.

- Efter at have analyseret grundigt har vi besluttet at anlægge en markant anderledes og meget bredere strategi. Ydermolen er selvfølgelig en forudsætning for realisering af den samlede visionsplan, men en velfungerende havn og konkrete initiativer i forhold til baglandet er helt uundværlige forudsætninger, som vi skal have på plads, siger bestyrelsesformanden.

Den tidligere bestyrelse har med bistand fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij udarbejdet et projekt til udvidelse af havnen med en første etape med en ydermole. Licitationen sidste efterår viste imidlertid, at ydermolen med billigste bud på cirka 875 mio. kroner ville blive næsten 400 mio. kroner dyrere end Grontmijs overslag på 500 mio. kroner.

Nu bliver projektet sat på hold samtidig med, at samarbejdet med Grontmij stopper.

Bestyrelsesformanden vil ikke kalde det en fyring.

- Opgaven er løst. Der ligger et køreklart projekt, og så er der ikke længere brug for samarbejdet med Grontmij, siger Martin Vestergaard.

Tingene hænger sammen

Nu skal der i stedet i første omgang laves en forretningsplan, så havnen bliver overskudsgivende, og dernæst skal der laves en udviklingsplan for såvel havn som baglandsarealer.

- Tingene hænger sammen, og aktiviteterne på havn og baglandsareal kommer ikke af sig selv, og vi vil ikke risikere at bygge et nyt havneanlæg rundt omkring en havn, der langsomt dør. For så ender vi med, at operationen lykkedes, men patienten døde, tilføjer han.

Statslig finansiering

Uanset udfaldet af udviklingsplanerne er det imidlertid en forudsætning for anlæg af en ydermole, at staten bidrager til finansieringen.

- Hanstholm Havn er anlagt som en statshavn, og staten ejer fortsat ydermolerne. Der er tale om et infrastrukturprojekt, som har stor betydning for ikke bare havnens udvikling men for hele egnens udvikling og dermed skabelse af rigtigt mange arbejdspladser. Det er en fælles samfundsopgave. Vi er ikke i stand til at løfte opgaven selv. Så mange penge kan vi ikke forrente. Derfor er statslig finansiering en forudsætning for projekets gennemførelse, siger Martin Vestergaard.

Hanstholm Havn blev åbnet i 1967 som en statshavn. Den har været kommunal havn ejet af Thisted Kommune siden 2001.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125