Bro i politisk stormvejr
Fire partier afviser regeringens forslag til finansiering af ny Storstrømsbro. Signalpenge skaber signalforvirring
I et brev til ministeren, underskrevet af de trafikpolitiske ordførere Mike Legarth (K) Leif Mikkelsen (LA), Kim Christiansen (DF) og Kristian Pihl Lorentzen (V) understreges det, at der ikke hersker tvivl om behovet for at bygge en ny Storstrømsbro med en anlægsramme på cirka 3,9 mia. kroner:
- Den nuværende bro er nedslidt og skal erstattes med en ny bro før den forventede åbning af Femern-tunnelen i 2021. Det vil vore partier være garanter for.
Men når det kommer til finansieringen, så deler Storstrømmen" partierne:
- Vi er imidlertid dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013, hedder det videre i brevet til ministeren.
De nævnte fire partier slår nemlig fast, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet":
- En ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt. Vi kan fortsat godt ærgre os over, at behovet for at bygge en helt ny Storstrømsbro ikke fremgik af det omfattende beslutningsgrundlag, der forelå ved den politiske beslutning om iværksættelse af Femern-projektet for nogle år siden. Hvis dette behov dengang havde stået klart, så havde der ikke været skyggen af tvivl om, at en ny bro skulle være en afgørende del af de danske landanlæg, og at broen skulle brugerfinansieres i sammenhæng med Femern-projektet. Men bedre sent end aldrig, skriver de fire trafikpolitiske ordførere.
Signalpenge
Regeringen vil bruge de penge, der er blevet til overs ved det store jernbanesignalprojekt, til den nye bro, men de såkaldte tilbageløbsmidler" i Infrastrukturfonden er forligsbelagte midler, der altså ikke bare kan bruges på noget andet uden enighed i forligskredsen:
- Vore fire partier kan ikke acceptere, at disse midler disponeres til finansiering af en ny Storstrømsbro. Vi ønsker i stedet, at broen finansieres ved at tilbagebetalingstiden for Femern-projektet forlænges som fornødent - forventeligt seks år. Vi vurderer, at en sådan forøgelse af den samlede ramme kan ske uden at sætte robustheden i Femern-projektets økonomi over styr, hedder det i skrivelsen.
Fulde ansvar
De fire partier er dog indstillet på, at der i forbindelse med indgåelse af en politisk aftale tages bestik af den kommende afklaring af anlægsøkonomien for Femerntunnelen i 2014 således, at det bliver et fælles politisk ansvar for forligspartierne at finde yderligere finansiering, hvis der stik imod forventning skulle ske en problematisk fordyrelse af projektet.
- Vore partier påtager sig således det fulde politiske ansvar, hvis der mod forventning opstår problemer med robustheden i projektet. Vi vil endvidere anføre, at vi absolut ikke forventer en genåbning af traktaten mellem Danmark og Tyskland. Vore tyske naboer og venner kan næppe have det fjerneste imod, at vi for dansk regning og risiko sikrer en langt bedre jernbanekorridor over Storstrømsbroen, end det der var forudsat i det oprindelige projekt, skriver forligspartierne til ministeren.
Påtrængende
Partierne peger desuden på, at der er god brug for samtlige disponible tilbageløbsmidler i infrastrukturfonden, hvis forligspartierne skal kunne realisere de mange påtrængende vejprojekter landet over.
- Der er tale om projekter, hvor man med trafikaftalerne fra 2009-2011 har været enige i forligskredsen om at få udarbejdet beslutningsgrundlag i form af VVM-undersøgelser eller forundersøgelser. Ved andre vejprojekter er der allerede vedtaget en anlægslov, idet der udestår finansiering af resterende etaper. Endvidere er der tilgået et antal påtrængende projekter, hvor kommuner og/eller regioner har peget på et presserende behov for trafikale forbedringer. Vi vil gerne understrege, at vore fire partier føler en stærk forpligtigelse til at følge hurtigt og effektivt op på disse projekter, hvilket er endnu en vigtig grund til, at infrastrukturfonden ikke bør finansiere projekter, der reelt hører hjemme i andet regi. Alternativet er nemlig, at vigtige projekter ikke kan finansieres og realiseres inden for en overskuelig fremtid, slutter Venstre, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative.