Banedanmark erkender ansvar i brosag
Der var tvetydighed i udbudsmaterialet på arbejdet med Limfjordsbroen, erkender Banedanmark
Blandt andet erkender Banedanmark, at udbudsmaterialet ikke har været præcist nok, og at usikkerhed om arbejdet har ført til ekstraomkostninger for totalentreprenøren MT Højgaard.
Erkendelsen kommer i en redegørelse, som transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har bedt Banedanmark udarbejde som svar til Venstres Karsten Lauritzen.
Banedanmark har indgået forlig med MT Højgaard, som indebærer, at Banedanmark skal kompensere entreprenøren med 4,3 mio. kroner. Når der fratrækkes 800.000 kroner i dagbøder står tilbage, at MT Højgaard skal have 3,5 mio. kroner.
Banedanmark oplyser i sin redegørelse, at Banedanmark skal betale for tillægsopgaver og særlige bygherrekrav.
Tvetydighed
Banedanmark har således accepteret at betale 1,25 mio. kroner for tvetydigheden i udbudsmaterialet vedr. svejsekvaliteten", som det hedder.
Banedanmark har desuden vedkendt sig gennem perioden, fra svejsefejlene blev konstateret, at have lagt pres på MT Højgaard A/S for hurtigst mulig færdiggørelse, herunder ved udførsel af aften-, nat- og weekendarbejde i videst muligt praktisk omfang. Kravet ligger udover en kontraktlig forpligtelse for MT Højgaard A/S, og Banedanmark har således accepteret at betale 3,05 mio. kr. til denne forcering. som ikke er specificeret i udbudsmaterialet.
Forliget mellem Banedanmark og MT Højgaard er kommet i stand med bistand fra Kammeradvokaten. Af forliget fremgår, at der er tale om en fuld og endelig afregning på arbejdet med broen. Det eneste udestående er malearbejde, som først kan udføres i foråret, når vejret tillader det.