23948sdkhjf

Kreditforsikring redder virksomhedsliv

At forsikre sig mod tab fra kunderne, hvis de ikke kan betale, kan vise sig at være en rigtig god ide, men det koster, og det er altid en vurderingssag
Der er ingen tvivl om, at en række virksomheder i de forgangne kriseår kunne have været reddet, hvis de havde forsikret sig mod tab fra kunderne.

Men også denne del af forsikringsbranchen har haft det svært i de senere år, men er nu ved at vende tilbage.

Ikke så fedt

Egentligt burde det være fede tider for forsikringsselskaberne, specielt da med hensyn til kreditforsikring, men sådan har det ikke været.

For kreditforsikringsfirmaerne skal jo vurdere risikoen, og den har i de forgangne år været større, som følge af krisen, og derfor er der heraf en række virksomheder, som ganske enkelt har været for risikobetonede til, at man kan forsikre sig mod tab ved at handle med dem.

Fire aktører

Der er i Danmark fire aktører, som har specialiseret sig inden for dette felt. Der er firmaet Tradius, der sammen med Hermes ligger i top, og et mindre firma, Coface A/S, der har fransk oprindelse. Endelig er Tryg Forsikring for ikke længe siden gået ind i området.

Samlet repræsenterer de en forsikringssum - svarende til en dækket omsætning på omkring 3,5 mia. euro, svarende til omkring 26 mia. kroner.

Den samlede præmiesum vurderes til omkring 60-70 mio. euro, svarende til omkring en halv mia. kroner.

Når det er usikre tider, kan det betale sig at sikre sin virksomhed mod tab fra de kunder man arbejder for.

Et eksempel kan være en tømrermester, som vinder en gips-entreprise som underentreprenør på en enteprise til fem mio. kroner på et byggeri.

Penge ude at svømme

Han går i gang. Han indkøber materialer for et større beløb, og udfører arbejdet, kun for at konstatere, at hovedentreprenøren ikke kan betale. Kriseårene har givet nogle eksempler på, at det koster virksomheder livet, når de enten ikke sørger for at forsikre sig mod tab, eller når man måske har valgt at entrere sig med en hoved- eller totalentreprenør, som har haft problemer med at kunne betale.

Det er netop denne korthuseffekt, der har kostet virksomheder livet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094