Ny regering sparker tunnel til hjørne
Den nye svenske regering har ikke en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg på dagsordenen
En HH-tunnel er ikke på den nye svenske regerings dagsorden og er ikke med på det omfattende infrastrukturprogram, som Socialdemokraterne og Miljöpartiet har udarbejdet i forbindelse med regeringsdannelsen. Det skyldes Miljöpartiets (MP) modstand. Partiet er stærkt kritisk overfor de miljømæsige konsekvenser af en tunnel med tilhørende landanlæg og mener i øvrigt ikke, der er behov for yderligere en fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.
MP er samtidig blevet en del af flertalsgruppen i Helsingborgs bystyre, hvilket formentlig heller ikke giver en fast forbindelse mellem de to Øresundsbyer mere vind i sejlene.
Netværket HH-gruppen med deltagelse af en række både offentlige og private aktører mener imidlertid ikke, at den nye svenske regerings manglende fokus på en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg nødvendigvis skubber projektet længere ud i fremtiden.
- Vilkårene er, at regeringer skifter, men det påvirker ikke vores proces, siger Erik Østergaard, formand for HH-gruppen og samtidig adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL).
- Vi har i HH-gruppen nedsat et fælles forum bestående af borgmestrene fra de to byer plus embedsfolk og andre aktører, og det arbejde fortsætter. Når vores arbejde ikke påvirkes skyldes det, at HH-projektet adskiller sig fra andre store infrastrukturprojekter ved at det kan privatfinansieres. Det viser adskillige analyser. I dag har vi en privat operatør, der betjener færgefarten mellem Helsingør og Helsingborg. Vi forestiller os, at det bliver en privat operatør, der i givet fald skal stå for tunnelen. Staten skal ikke have penge op af lommen - heller ikke i form af statsgarantier, som vi ser det med andre faste forbindelser. Derfor er vi ikke afhængige af statslig medfinansiering. Vi vil derfor fortsætte vort arbejde, blandt andet med at finde den nødvendige private finansiering, siger Erik Østergaard.
Størst svensk interesse
Interessen for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er og har været størst på svensk side. Et HH-projekt med to tunneler til biler henholdsvis tog er blevet undersøgt af Trafikverket i Sverige og har fået anerkendelse af den borgerlige regering, der tabte magten ved Riksdagsvalget i september.
De to tunneler er anslået til at koste cirka 33 mia. kroner.
Ifølge Trafikverkets prognose vil forbindelsen, hvis den står klar i 2030, få 28.000 daglige togpassagerer, mens der dagligt vil passere 21.000 personbiler, 2.000 lastbiler og 75 godstog. Holder disse prognoser vil forbindelsen være betalt tilbage på 30 år, skønner Trafikverket.
- En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg giver samfundsmæssigt god mening. Det er svært at se barriererne, og derfor fortsætter vi vores arbejde. Så skal vi naturligvis til sin tid forelægge planer og finansiering for de to landes regeringer, inden man forhåbentlig kan gå til den mere fysiske planlægning med VVM-redegørelser og alt, hvad der ellers kommer, siger Erik Østergaard.